Ny sjökabel öppnar på allvar för mer vindkraft

Den kabel som planeras i Östersjön mellan Luleå och Gävle är ett steg i helt rätt riktning. Det menar Svensk Vindkraft, som ser det som ett första steg i ett större elnätssystem för förnybar elproduktion.

Vindkraftsföretaget WPD, en av Europas största vindkraftsaktörer, planerar att bygga en 70 mil lång kabel i vattnet mellan Luleå i norr till strax söder om Gävle. WPD var också initiativtagare till ett vindkraftskopplat kabelprojekt mellan Tyskland och Sverige kallat ”Baltic Wind Link”.

– Vi är mycket positiva till den planerade kabeln längs den svenska norrlandskusten. Den är ett viktigt steg mot ett ”European Super Grid”, menar Matthias Rapp, som är tillförordnad chef för Svensk Vindkraft. Idén om ett ”supernät”, där bl.a. ABB och irländska Airtricity är inblandade, som ska förbinda europeisk vindkraft finns redan förankrad i den europeiska vindkraftsorganisationen EWEA.

Flera vindkraftsprojektörer planerar stora projekt längs Norrlandskusten och hela branschen kan få stor nytta av den planerade kabeln. Överföringskapaciteten från Norrland är ett hinder för kraftigt ökad elproduktion i norra Sverige och den planerade kabeln kan bli en lösning på det problemet.

– Självklart hoppas vi på ett brett samarbete med WPD och Svenska kraftnät. En stor fördel med havsförläggning är dessutom att tillståndsprocessen förmodligen blir enklare. Att dra nya kraftkablar på land kan vara krångligare och tar väsentligt längre tid, avslutar Matthias Rapp.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ytterligare information:
Matthias Rapp, chef, tel: 08-677 28 92, mob: 070-453 11 38