Bolagsstämma i Svensk Vodka - utsikter för år 2000

Bolagsstämma i Svensk Vodka - utsikter för år 2000 Ordinarie bolagsstämma har hållits i Svensk Vodka i Motala AB idag den 7 april. Resultat och balansräkning fastställdes för 1999, tillika dispositionen av 1999 års resultat. Ansvarsfrihet gavs till vd och styrelseledamöter. Styrelsen bestående av Peter Ahlstrand, Mikael Andersson, Per Hildebrand, Michael Lindberg, Anders Rabbe, samt Magnus Reutermo omvaldes. Vd, Mikael Andersson, redogjorde för företagets vidare expansionsplaner i bland annat USA och Kanada där tydliga framsteg gjorts de senaste månaderna. Den redan, för år 2000, visade tillväxttakten med en omsättningsökning på 150% verkar hålla i sig och kommer i sådant fall att generera den prognostiserade vinsten på 4 MSEK för innevarande år. Nettoomsättningen för år 2000 beräknas bli 25 MSEK. Vidare presenterades framstegen på den europeiska marknaden. - Med påbörjade leveranser till Tyskland, Grekland och Kanarieöarna och pågående avtalsförhandlingar med distributörer i Portugal och Italien ser spridningsplanerna på den internationella marknaden ut att uppfyllas, säger Mikael Andersson. Ledningen ser fram emot att efter år 2000 kunna visa ett hälsosamt positivt resultat och leverera den budgeterade vinsten till aktieägarna. Svensk Vodka i Motala AB Efter Sveriges EU-inträde förändrades lagstiftningen för sprittillverkning och Svensk Vodka startade sin verksamhet 1996. Bolaget är idag Sveriges största publika, privata spritdryckstillverkare. Svensk Vodkas affärsidé är att tillverka, förädla och bereda spritdrycker för försäljning på den svenska och den internationella marknaden. Det skall göras i ett kostnadseffektiv tillverkningsprocess med hänsyn till miljö, gällande lagar och etiska normer. Svensk Vodka i Motala AB har en omfattande spritdrycksportfölj, både av egen tillverkning och av importerade märken. Huvudprodukten är den egna primevodkan Svensk, som för närvarande lanseras runt om i världen. Verksamheten består av de tre affärsområdena spritdryckstillverkning, destruktion av smuggelsprit mm. och beredning av spritbaserade kryddor. Företaget Svensk Vodka i Motala AB är sedan 1999 noterat hos SBI. För mer information kontakta: Mikael Andersson, VD för Svensk Vodka i Motala AB Tel: 0141-23 36 90, e-post: mikael.andersson@svenskvodka.se Michael Lindberg, vVD för Svensk Vodka i Motala AB Tel: 0141-23 36 90, e-post: michael.lindberg@svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00880/bit0002.pdf