Första halvåret slår alla förväntningar

Första halvåret slår alla förväntningar. Första halvåret i korthet - Positivt resultat, 1,0 mkr (-2,6 mkr) - Kraftig ökning på exportsidan med 412 procent - Exportandelen nu 68 procent - Försäljningsökning i Sverige med 44 procent Det första halvåret präglas av en fantastisk expansion för Svensk Vodka i Motala AB. Försäljningen har ökat med 132 procent till 15,3 mkr (6,6 mkr). Den omprioritering företaget gjorde för exakt ett år sedan, som innebär att expansionen skall ske med ett positivt rörelseresultat istället för som tidigare med fokus på tillväxt, visar sig framgångsrik. Med facit i hand behöver det ena inte utesluta det andra. Effektiviseringsarbetet har burit frukt. Lönekostnaderna har sjunkit med tre procent och övriga kostnader med två procent jämfört med samma period förra året. Detta trots mer än fördubblade tillverknings- och försäljningsvolymer. Det är ingen som helst tvekan att Svensk Vodkas tillväxtpotential finns utanför Sveriges gränser. Den enorma USA-marknaden är naturligtvis målet för alla tillverkare av vodka. I USA har bolaget under de fyra aktiva månaderna åstadkommit distributionsavtal för 30 av federationens stater. Det administrativa arbetet för att erhålla tillstånd i de amerikanska staterna är komplicerat, men målet är att innan årets slut sälja vodkan Svensk i samtliga USA:s stater. Vi har dessutom etablerat försäljning genom en av de större aktörerna i Kina. En marknad som idag inte är stor, men som växer snabbt och har potential att bli en av världens viktigaste vodkamarknader inom några år. Bolaget har i dag export till 17 länder, varav 14 ligger utanför Europa. Orsaken till att vi är svaga på den europeiska marknaden är den låga prisnivån för vodka inom hela EU. Undantaget är Storbritannien, där vi givetvis finns representerade. I Sverige har ett försäljningsavtal slutits med den välrenommerade vinimportören Tegnér & Son AB. Tegnér & Son är ett av Sveriges äldsta företag i sin bransch och kommer att ansvara för försäljningen av Svensk Vodkas samtliga produkter på den svenska marknaden. Denna åtgärd kommer att tillåta Svensk Vodka att fokusera på kärnverksamheten - produktutveckling och produktion, samt byggandet av starka varumärken. Att växa i den snabba takt som Svensk Vodka i Motala AB gör, påverkar naturligtvis både resultat och likviditet. Bolaget har kritiserats för den låga aktiekursen, vilken dock nu torde börja stiga då företaget har nått en marknadsställning där en rimlig vinst kan visas. Svensk Vodkas styrelse har som policy att hålla en låg profil med information endast vid de ordinarie rapporttillfällena, samt vid kurspåverkande händelser. Viktig information just nu är att bolaget nu visar ett hälsosamt resultat, samt har en lösning klar för den svaga likviditetsställningen på internationell basis. Den fastlagda prognosen för helåret, att växa med minst 50 procent med positivt resultat, kan i nuläget tyckas väl defensiv. Prognosen innebär en försäljning om 25 mkr och ett positivt resultat. Denna prognos kommer väsentligt att överskridas. Motala 2001-08-09 Frågor med anledning av denna rapport besvaras av företagets vd på telefon 0141-23 36 90, eller på e-post: mike@svenskvodka.com Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av företagets revisor. Michael Lindberg Verkställande Direktör Nästa rapport: Delårsrapport t. o. m. tredje kvartalet 2001-11-10 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/09/20010809BIT00140/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/09/20010809BIT00140/bit0001.pdf Hela rapporten