I konkurrens med vodkaleverantörer från hela världen Kanada väljer Svensk Vodka

I konkurrens med vodkaleverantörer från hela världen Kanada väljer Svensk Vodka Börsnoterade Motalaföretaget Svensk Vodka AB står inför ett genombrott i Kanada, västvärldens tredje största vodkamarknad. L.C.B.O, den kanadensiska motsvarigheten till Systembolaget, har beslutat att ta in "Svensk" i sitt ordinarie sortiment. Detta har skett i konkurrens med vodkaleverantörer från hela världen. - Det här är en viktig prestigeorder för oss som underlättar vår planerade försäljningsstart i USA i höst. Bättre referens än L.C.B.O går inte att få, säger Michael Lindberg, VD för Svensk Vodka. L.C.B.O är med sina 600 butiker den största aktören på den kanadensiska marknaden, vilket kan jämföras med Systembolagets 400 butiker. Kanada är för övrigt den tredje största vodkamarknaden i västvärlden efter USA och Storbritannien. - Vi har tillsammans med vår agent Vin Gold International väntat på det här beskedet sedan februari. Det har varit en tuff process där L.C.B.O genomfört flera olika tester av vodkasorter från hela världen. Till slut blev vi vinnare i den offentliga upphandlingen. Vår försäljning i Kanada beräknas starta i september 2000, säger Michael Lindberg. Svensk Vodka i Motala AB Svensk Vodka är Sveriges största privata spritdryckstillverkare. Bolaget tillverkar, förädlar och bereder spritdrycker för försäljning på den svenska och den internationella marknaden. Verksamheten består av de tre affärsområdena spritdryckstillverkning, destruktion av smuggelsprit och beredning av spritbaserade kryddor. Svensk Vodka har en omfattande spritdrycksportfölj, både egen tillverkning och importerade märken. Huvudprodukten är den egna prime-vodkan SVENSK, som för närvarande lanseras runt om i världen. Svensk Vodka startade sin verksamhet 1996 efter det att lagstiftningen för sprittillverkning förändrats genom Sveriges inträde i EU. Bolaget har 12 anställda och omsatte 1999 cirka 10 Mkr. Svensk Vodka är sedan 1999 noterat hos SBI. För mer information kontakta: Michael Lindberg, VD för Svensk Vodka i Motala AB Tel: 0141-23 36 90, e-post: michael.lindberg@svenskvodka.se Hemsida: www.svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/26/20000626BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/26/20000626BIT00430/bit0002.pdf