Ny stororder till Svensk Vodka AB

Ny stororder till Svensk Vodka AB SBI-noterade Svensk Vodka i Motala AB har fått en ny stororder. Den internationella spritgiganten Allied Domecq har beställt tillverkning av drygt 250 000 flaskor av den exklusiva vodkan "Svenskt Brännvin", för leverans i september. - Ordern är väntad, men betydligt större än vad vi trott, säger Svensk Vodkas VD Michael Lindberg. Ordern är värd drygt 4 mkr för Motalaföretaget, vilket är 20 procent av årets budgeterade omsättning. Michael Lindberg ser fram emot ett starkt andra halvår för Svensk Vodka med välfyllda orderböcker. Stora framsteg görs på den viktiga brittiska marknaden. - Vi arbetar med ett 10-tal distributörer i England och Skottland, med fortsatt fokus på London. Arbetet är inriktat på att bygga image kring produkten. Vi är därför fortfarande mycket selektiva i vår kundbearbetning. Trots det finns vi redan på ett 100-tal barer och restauranger. - Diskussioner förs även med detaljhandelskedjor. Inte de största, men de allra exklusivaste. Vi får idag mycket bra betalt för vår vodka i Storbritannien, vilket beror på vår målmedvetenhet och vårt tålamod att hålla fast vid den ursprungliga planen. De senaste månaderna har Svensk Vodka tillkännagivit både ett globalt distributionsavtal och att L.C.B.O, den kanadensiska motsvarigheten till Systembolaget, tagit in Motalavodkan i sitt ordinarie sortiment. - Distributionsavtalet innebär att vi kommer att leverera containervis med vodka till USA redan under hösten. Samma sak gäller Australien och Nya Zeeland, säger Michael Lindberg. - Vårt avtal med L.C.B.O i Kanada är så stort att det är svårt att förklara. Det finns företag som försökt att få in sina produkter i mer än tio år utan att lyckas. Att genom en kund få tillgång till 600 försäljningsställen känns mycket bra. Vid årsskiftet kommer företagets vodka att finnas till försäljning i 15 länder, däribland USA, Storbritannien och Kanada som är västvärldens största marknader. - Vi har hittills prioriterat marknad framför resultat. Etableringskostnaden på varje ny marknad är hög. Försäljningsökningen har sedan starten 1996 varit över 100 % per år. Vi kommer att fortsätta att växa i mycket hög takt, men från och med i år med positivt resultat. År 2001 blir ett år av konsolidering vad avser nya marknader. - Vår roll blir då att stötta och ge förutsättningarna till importörer och distributörer på de marknader vi finns representerade. Tillväxtpotentialen finns där, och med rätt support kommer Svensk Vodka AB bli en fortsatt snabbväxare med hög lönsamhet redan nästa år. Vårt tidigare tuffa långsiktiga mål om 12 000 000 tillverkade flaskor på årsbasis år 2005 känns mer och mer realistiskt. I år kommer ca 1 500 000 flaskor att lämna fabriken i Motala, säger VD Michael Lindberg. Företaget kommer med sin halvårsrapport 2000-08-08. Svensk Vodka i Motala AB Svensk Vodka är Sveriges största privata spritdryckstillverkare. Bolaget tillverkar, förädlar och bereder spritdrycker för försäljning på den svenska och den internationella marknaden. Verksamheten består av de tre affärsområdena spritdryckstillverkning, destruktion av smuggelsprit och beredning av spritbaserade kryddor. Svensk Vodka har en omfattande spritdrycksportfölj, både egen tillverkning och importerade märken. Huvudprodukten är den egna prime-vodkan SVENSK, som för närvarande lanseras runt om i världen. Svensk Vodka startade sin verksamhet 1996 efter det att lagstiftningen för sprittillverkning förändrats genom Sveriges inträde i EU. Bolaget har 12 anställda och omsatte 1999 cirka 10 Mkr. Svensk Vodka är sedan 1999 noterat hos SBI. För mer information kontakta: Michael Lindberg, VD för Svensk Vodka i Motala AB Tel: 0141-23 36 90, 0708-23 36 90, e-post: michael.lindberg@svenskvodka.se Hemsida: www.svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/05/20000705BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/05/20000705BIT00140/bit0002.pdf