Nya exportordrar för Svensk Vodka.

Nya exportordrar för Svensk Vodka. Motalaföretaget Svensk Vodka har den senaste veckan fått nya ordrar efter den gedigna exportsatsningen. -Redan i dag har vi containers på väg till Nya Zeeland och till Australien, och vi har order på 16 ytterligare containers till dessa länder under de närmaste 9 månaderna, berättar Michael Lindberg, VD för bolaget. Varje container innehåller 10-12.000 flaskor. Under september månad blir Svensk Vodkas 75-centilitersflaska också färdig och man påbörjar leveranser till Kanada och USA. - I Kanada räknar vi med att leverera 4 till 6 containrar under det första året, Säger Lindberg och berättar vidare, -I USA kommer vi att inleda försäljningen i Chicago, där vi har beställning på en container i månaden fram till årsskiftet, bara till en enda grossist. Sammanlagt har bolaget liggande exportordrar på 30 containers de närmaste 6-9 månaderna, till ett värde av 7,5 mkr. -Det finns en rejäl uppsida på denna siffra, framför allt vad gäller försäljningen i USA. -Vi räknar med att vår exportandel kommer vara mer än 50% under nästa verksamhetsår, avslutar en nöjd Michael Lindberg. Svensk Vodka i Motala AB Svensk Vodka är Sveriges största publika privata spritdryckstillverkare. Efter Sveriges EU-inträde förändrades lagstiftningen för sprittillverkning och Svensk Vodka startade sin verksamhet 1996. Svensk Vodkas affärsidé är att tillverka, förädla och bereda spritdrycker för försäljning på den svenska och den internationella marknaden. Det skall göras i ett kostnadseffektiv tillverkningsprocess med hänsyn till miljö, gällande lagar och etiska normer. Svensk Vodka i Motala AB har en omfattande spritdrycksportfölj, både av egen tillverkning och av importerade märken. Huvudprodukten är den egna primevodkan Svensk, som för närvarande lanseras runt om i världen. Verksamheten består av de tre affärsområdena spritdryckstillverkning, destruktion av smuggelsprit mm. och beredning av spritbaserade kryddor. Företaget Svensk Vodka i Motala AB är sedan 1999 noterat hos SBI. För mer information kontakta: Michael Lindberg, VD för Svensk Vodka i Motala AB Tel: 0141-23 36 90, e-post: michael.lindberg@svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/29/20000829BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/29/20000829BIT00440/bit0002.pdf