Nya marknader för Svensk Vodka

Nya marknader för Svensk Vodka SBI-noterade Svensk Vodka i Motala AB påbörjar försäljning på nya marknader i snabb takt. Nu har företaget fått klart med en distributör som kommer att starta försäljning och marknadsföring i Singapore, Malaysia, Thailand, Vietnam samt södra Kina. Den första leveransen skeppas i väg om två veckor. - Det är en marknad som vuxit i betydelse de senaste åren och som förmodligen är den snabbast växande vodkamarknaden i världen just nu. Det är av stor strategisk betydelse att vara med tidigt, säger Svensk Vodkas VD Michael Lindberg. Det här innebär att vodka från Motala finns att köpa i sjutton länder i fyra världsdelar innan årsskiftet 2000/2001. - Sydamerika är den enda världsdelen där vi ännu inte påbörjat någon försäljning. Men det känns mer angeläget att prioritera Europa nästa år. Orderstocken är större än någonsin och ledningen ser ljust på framtiden. - Efter flera års kämpande har vi nu nått de försäljningsvolymer vi behöver för att fortsättningsvis generera vinst, avslutar Michael Lindberg. Svensk Vodka AB släpper sin niomånadersrapport måndagen den 6/11. [REMOVED GRAPHICS] Svensk Vodka i Motala AB Svensk Vodka är Sveriges största privata spritdryckstillverkare. Bolaget tillverkar, förädlar och bereder spritdrycker för försäljning på den svenska och den internationella marknaden. Verksamheten består av de tre affärsområdena spritdryckstillverkning, destruktion av smuggelsprit och beredning av spritbaserade kryddor. Svensk Vodka har en omfattande spritdrycksportfölj, både egen tillverkning och importerade märken. Huvudprodukten är den egna prime-vodkan SVENSK, som för närvarande lanseras runt om i världen. Svensk Vodka startade sin verksamhet 1996 efter det att lagstiftningen för sprittillverkning förändrats genom Sveriges inträde i EU. Bolaget har 12 anställda och omsatte 1999 cirka 10 Mkr. Svensk Vodka är sedan 1999 noterat hos SBI. För mer information kontakta: Michael Lindberg, VD för Svensk Vodka i Motala AB Tel: 0141-23 36 90, 0708-23 36 90, e-post: michael.lindberg@svenskvodka.se Hemsida: www.svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00290/bit0002.pdf