Svensk Vodka begär företagsrekonstruktion

Svensk Vodka begär företagsrekonstruktion Svensk Vodka i Motala AB, noterat på NGM:s väntelista, begär företagsrekonstruktion. En extra bolagsstämma i fredags bemyndigade vidare styrelsen att genomföra en nyemission. Svensk Vodka i Motala AB berättade i ett pressmeddelande den 20 september att uteblivna betalningar lett till en ansträngd likviditet, varför företaget inställt betalningarna. Företaget har också varslat företagets anställda om uppsägning. Efter begäran från bolagets styrelse har NGM stoppat handeln med aktier i Svensk Vodka tills idag, måndagen den 24 september 2001. Under helgen har framkommit att läget i bolaget är sådant att styrelsen har fattat beslut om att begära en företagsrekonstruktion enligt lagen om företagsrekonstruktion. Advokat Erik Fock har fått bolagets uppdrag att genomföra denna rekonstruktion och bolagets bankförbindelse har godkänt valet av honom. Ansökan kommer nu att inlämnas till domstol. En företagsrekonstruktion beräknas ta mellan en och tre månader. Efter Michael Lindberg, som avgick som verkställande direktör i torsdags, kommer styrelsen att utse tidigare styrelseledamoten Per Jacobsson, 56 år, till vd. Efter att ha varit verksam som internationell spritagent i 27 år är han väl förtrogen med branschen. Bland annat genomförde Per Jacobsson introduktionen av Absolut Vodka på den ryska marknaden. Företaget kommer att gå igenom och ta ställning till de agenturavtal, som reglerar företagets verksamhet utomlands. Bolaget ska också se över hur den framtida tillverkningen ska organiseras sedan alkoholtillståndet dragits in efter det att företaget inte har kunnat betala förfallna alkoholskatter - ca 10 Mkr. Nästa steg i rekonstruktionsarbetet är att den nya bolagsledningen tar ställning till vilka avtal som föreligger avseende utländska agenturer och tillverkning och om eventuella omförhandlingar av dessa avtal behöver genomföras. Ett letter of intent föreligger på försäljning av bolagets lager i USA. Den extra bolagsstämman godkände det förslag till bemyndigande som styrelsen lade fram. Styrelsen bemyndigades att intill nästkommande ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om kontant-, kvittnings- eller apportemission av aktier, konvertibelt skuldebrev eller skuldebrev förenat med avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier med en ökning av aktiekapitalet om högst cirka 10 Mkr. Nyemission skall ske på marknadsmässiga villkor. Per Jacobsson för diskussioner med tänkbara investorer. Svensk Vodka i Motala AB Svensk Vodka är Sveriges största privata spritdryckstillverkare. Verksamheten består av de tre affärsområdena spritdryckstillverkning, destruktion av smuggelsprit och beredning av spritbaserade kryddor. Svensk Vodka har en omfattande spritdrycksportfölj, både egen tillverkning och importerade märken. Huvudprodukten är den egna prime- vodkan SVENSK, som för närvarande lanseras runt om i världen. Svensk Vodka startade sin verksamhet 1996 efter det att lagstiftningen för sprittillverkning förändrats genom Sveriges inträde i EU. Bolaget har 12 anställda och omsatte 1999 cirka 10 Mkr. Svensk Vodkas aktier är sedan 1999 noterade på NGMs väntelista. För mer information kontakta: Svensk Vodkas styrelseordförande Peter Ahlstrand, tel 019-32 12 20. Företagets nye vd Per Jacobsson finns tillgänglig på företagets kontor från kl 17.00, måndagen den 24 september. Tel nr 0141-23 36 90. Hemsida: www.svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/24/20010924BIT00270/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/24/20010924BIT00270/bit0003.pdf