Svensk Vodka och Tegnér & Son i nytt samarbete

Svensk Vodka och Tegnér & Son i nytt samarbete Tegnér & Son AB tar från och med den första september över försäljning och marknadsföring av Svensk Vodka AB:s produkter på den svenska marknaden. - Det är en stor fördel att vi får tillgång till Tegnérs mycket väletablerade kontaktnät samt distributionskanaler och säljkår, säger Svensk Vodkas vd Michael Lindberg. Tegnér & Son AB, ett av Sveriges äldsta vin och sprithus, ingår tillsammans med Philipsson & Söderberg och Hermanssons i Wine and Spirits Group, som är en av de största privata aktörerna på marknaden. Tegnér & Son AB:s vd Christer Tegnér menar att deras produktportfölj, som nu utökas med både vodka och gin av hög klass, får ett komplement till redan befintliga produkter, vilket gör dem attraktiva som totalleverantör till restauranger avseende vin och spritsortimentet. Parterna är överens om att samarbetet kommer leda till ökad försäljningsvolymer och ökad lönsamhet för båda. Tegnér & Son AB är ett av de ledande namnen i den svenska sprit- och vinbranschen. I fem generationer, sedan 1880, har Tegnérs med stor framgång representerat många av världens största och mest kända varumärken. - Att få vara med och bygga svenska varumärken av hög kvalitet är speciellt roligt och utmanande. Vi ser en stor potential i Svensk Vodkas produktportfölj, säger Christer Tegnér. Svensk Vodka i Motala AB startade sin försäljning 1996 och har sedan dess vuxit med mer än 100 % om året. Tillverkningen sker med det unika vattnet från Vättern som huvudingrediens i företagets produkter. I och med samarbetet med Tegnér&Son AB är Motalaföretaget till 100 % inriktade på tillverkning, produktutveckling samt varumärkesbyggande. Av företagets produktion går närmare 70 % på export, och mycket arbete ägnas åt att finna rätt samarbetspartner i olika länder. I dagsläget sker försäljning i 17 länder, och fler är på väg. Svensk Vodka AB:s långsiktiga mål är att år 2005 tillverka och sälja en miljon lådor vodka världen över. Svensk Vodka i Motala AB är sedan 1999 noterade på Nordic Growth Markets väntelista. För mer information kontakta: Christer Tegnér, Michael Lindberg, VD Tegnér & Son AB VD Svensk Vodka i Motala AB 08-663 51 80 0141-23 36 90 christer@tegner.se michael.lindberg@svenskvodka.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00190/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00190/bit0001.pdf