Över 1000 personer på hönsgårdsbesök i Täljestad!

Intresset var mycket stort när äggproducenten Erik Wilhelmsson på Täljestad gård i Linghem bjöd in till familjedag. Här samlades både ”folk och fä” och hönorna, de vankade värdigt ut på gården i ett gemensamt hönssläpp.

Drygt 60 000 hönor bor på Täljestad gård i Linghem. Under söndagens hönssläpp släpptes cirka 10 000 av dem ut i det fria medan nyfikna barn och vuxna glatt tittade på. Närkontakt med de urgulliga kycklingarna, kaninungarna, fåren och grisarna var också mycket populärt. Här fanns dessutom möjlighet till ponnyridning, traktortaxi och tipspromenad och mellan aktiviteterna mumsades det friskt på hemlagade våfflor och äggröra av rykande färska ägg.

Härifrån kommer maten

Erik Wilhelmsson gav besökarna chansen att lära sig mer om äggproduktion, hur äggets väg från hönan till packeri och butik egentligen ser ut. Närheten till djur, natur och framförallt kunskapen om var maten kommer ifrån blir allt viktigare för allt fler, menar Erik Wilhelmsson.

-Jag upplever ett växande intresse för vad det är vi gör här på gården. Hur vi jobbar och var maten egentligen kommer ifrån. Det är ju inte som att äggen växer direkt i kartongen. Vi vill öka förståelsen för hur allt hänger ihop och visa hur vi har det på gården.

Erik Wilhelmsson
Tel: 070-30 55 694