”Klart vi ska bli störst i Sverige”

Svenska Alarm gick från 2 till 30 anställda på 7 år

Att hela tiden tänka nytt och ligga ett steg före tjuven är receptet på framgång för Svenska Alarm, succéföretaget som gått från 2 till 30 anställda på 7 år – och som vill fortsätta att revolutionera larmbranschen i Sverige.

– Vår målsättning är att bli störst i Sverige och kunna erbjuda det bästa och mest innovativa larmsystemet på marknaden. För oss är kundernas trygghet viktigast, vår vision är att ingen ska bli utsatt för inbrott, säger Niklas Halldén som grundat Svenska Alarm tillsammans med Christofer Eriksson.

Christofer Eriksson och Niklas Halldén, grundare av Svenska Alarm.

När Christofer Eriksson och Niklas Halldén startade Svenska Alarm för sju år sedan visste de inte vilken resa de gav sig in på. Men visionen var samma då som nu, att erbjuda trygghet till alla som äger sitt eget hem i Sverige.

– Vi frågade helt enkelt oss själva hur vi ville att ett larmsystem skulle fungera. Vi kom fram till att vi som användare ville ha mer kontroll och möjlighet att se vad som händer hemma när vi själva inte är på plats. Det gjorde att vi tvingades tänka ett steg längre och utveckla ett smart system med bland annat utomhuskameror som skickar bilder direkt till smartphonen om larmet går, säger Niklas Halldén.

För sju år sedan var tanken på att kontrollera hela ditt larmsystem via telefonen inte lika självklar som idag. Niklas och Christofer var bland de första på marknaden att kunna erbjuda ett smart larm där det går att följa händelseförloppet live och bestämma vilka åtgärder som ska tas.

– Vår målsättning är att skapa nya koncept med smarta lösningar som ligger ett steg före tjuven, dels genom att sprida kunskap om att förebygga inbrott och dels med ny modern teknik. Vi ser en trend där användarens makt står mer i fokus och som möjliggörs genom nya digitala lösningar. För oss är det självklart att användaren ska bli informerad och kunna följa alla händelser själv om larmet går, säger Niklas Halldén.

”Respekt och genuint arbete är nyckeln till vår framgång”

Idag erbjuder Svenska Alarm ett uppkopplat larm som ger användaren full kontroll över sitt hem. En användarvänlig app håller larmägaren uppdaterad hela tiden och larmet rekommenderas av SSF, Stöldskyddsföreningen. På bara sju år har de växt i både personalstyrka och omsättning. Idag har företaget 30 anställda och omsätter 25 miljoner.

– Det är alltid en utmaning att växa fort, men både jag och Niklas gillar utmaningar och kompletterar varandra väldigt bra. De första fem, sex åren jobbade vi i princip dygnet runt. Idag har vi en annan situation, med andra utmaningar. De första hundåren är viktiga och gör att man har respekt för alla beslut man tar, säger Christofer Eriksson.

Samarbete, tålamod och en ärlig vilja att hjälpa människor ligger bakom framgången.

– För oss är hårt arbete en grundläggande värdering. En annan är respekt på alla plan – för varandra, våra kunder och våra medarbetare. Vi kompletterar varandra, hos oss funkar ingen ”one man show”, säger Christofer Eriksson.

Målet är att öka både kundbas och omsättning med mellan 50 till 100 procent för varje år.

– Och vår målsättning som vi hade när vi startade Svenska Alarm, att bli den största larmleverantören i Sverige, har inte förändrats, säger Niklas Halldén.

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Svenska Alarm säljer smarta larmsystem för att motverka inbrott och brand till privatpersoner och företag i Sverige. Företaget startades år 2009, omsätter 25 miljoner kronor och har 30 medarbetare, huvudkontoret ligger i Malmö. Svenska Alarm är medlem i branschorganisationen Säkerhetsbranschen, godkänd larminstallatör av polisen och rekommenderad av SSF Svenska Stöldskyddsföreningen. www.svenskaalarm.se

Vår målsättning är att skapa nya koncept med smarta lösningar som ligger ett steg före tjuven, dels genom att sprida kunskap om att förebygga inbrott och dels med ny modern teknik. Vi ser en trend där användarens makt står mer i fokus och som möjliggörs genom nya digitala lösningar. För oss är det självklart att användaren ska bli informerad och kunna följa alla händelser själv om larmet går.
Niklas Halldén, grundare av Svenska Alarm