Lars Kjellgren ny franchisetagare i Norrköping

Norrköpingsbon Lars Kjellgren är Svenska Alarms senaste franchisetagare. 51-åringen har tidigare arbetat inom flygbranschen och inleder nu en ny karriär där han har som målsättning att motverka inbrott innan de sker i Norrköping med omnejd.

– Det här är en unik möjlighet inte bara för mig personligen, det är något både de boende och försäkringsbolagen i regionen vinner på. Första steget är att skapa en etablerad position där kunderna känner till och pratar väl om oss, säger Lars Kjellgren, ny franchisetagare i Norrköping.

Lars Kjellgren, ny franchisetagare i Norrköping.

Lars Kjellgren har arbetat större delen av sin yrkeskarriär i flygindustrin, bland annat som flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen. Nu blir han franchisetagare åt Svenska Alarm och ansvarar för Norrköping, Söderköping, Finspång och Valdemarsvik.

– Jag har varit i samma bransch under många år och var ute efter en förändring. Då såg jag erbjudandet från Svenska Alarm och det var helt rätt för mig. Jag ser det som ett samhällsviktigt uppdrag att motverka och förebygga brott.

Lars Kjellgren bor idag i Klinga utanför Norrköping, och kommer vara verksam i en region med cirka 35 000 villor, tillsammans med företag och fritidshus längst kusten som har nytta av ett säkert larmsystem.

– Det här är en region som är under stor tillväxt, samtidigt som det tyvärr rapporteras alltmer om inbrott och stölder. Det är en utveckling som jag vill bidra till att vända. Vi kommer framför allt rikta oss mot privatpersoner och mindre företag.

I ryggen har Lars ett etablerat och av kunderna uppskattat varumärke, Svenska Alarm. Bolaget har sedan 2009 vuxit till en rikstäckande verksamhet som erbjuder smarta larm och kamerabevakning för hem och företag. Bolaget lanserade franchiseverksamheten i början av 2021, för att uppnå tydligare lokal förankring. Målet är att växa framför allt utanför Skåneregionen, där bolaget idag är starkast.

– Stödet från Svenska Alarm är jätteviktigt, särskilt nu i uppstarten. Jag kommer kunna använda deras befintliga försäljningskanaler och kontakter, och jag var nyligen i Malmö och genomförde en grundutbildning.

Lars Kjellgren startar officiellt 1 mars, men han är sedan länge i gång med alla förberedelser.

– Mitt huvudfokus i början är att ta hand om våra befintliga kunder i regionen och samtidigt arbeta upp en kundbas. Jag har gjort en kartläggning av marknaden och prognosen är att jag inom tre år kommer behöva rekrytera flera nya medarbetare för att täcka behovet, både säljare och tekniker, säger Lars Kjellgren, ny franchisetagare i Norrköping.

Niklas Halldén, styrelseordförande Svenska Alarm, 0707-90 21 90, niklas@svenskaalarm.se
Lars Kjellgren, franchisetagare Svenska Alarm, 0731-50 00 44, lars@svenskaalarm.se

Svenska Alarm säljer smarta larmsystem för att motverka inbrott och brand till privatpersoner och företag i Sverige. Företaget startades år 2009, omsätter 25 miljoner kronor och har 30 medarbetare, huvudkontoret ligger i Malmö. Svenska Alarm är medlem i branschorganisationen Säkerhetsbranschen, godkänd larminstallatör av polisen, certifierat larmbolag av Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering, SBSC, och rekommenderad av SSF Stöldskyddsföreningen. https://www.svenskaalarm.se/

Snabbfakta

– Det här är en unik möjlighet inte bara för mig personligen, det är något både de boende och försäkringsbolagen i regionen vinner på. Första steget är att skapa en etablerad position där kunderna känner till och pratar väl om oss.
Lars Kjellgren, ny franchisetagare i Norrköping.