Svenska Alarm utsedda till Gasellföretag 2016

Sveriges snabbast växande larmföretag

Svenska Alarm är utnämnda till Gaseller 2016 av Dagens industri. För grundarna Niklas Halldén och Christofer Eriksson är utnämningen en viktig och hedrande milstolpe.

– Vår målsättning sedan starten har varit att skapa ett tillväxtföretag som tävlar med de stora larmaktörerna och som erbjuder smarta larmlösningar till hela Sverige. Att bli utnämnda till Gaseller är något vi sett fram emot och ett bevis på att vi kommit en bit på vägen, säger Niklas Halldén, styrelseledamot och medgrundare av Svenska Alarm.

Di Gasell har varit en morot för grundarna Niklas Halldén och Christofer Eriksson sedan starten för sju år sedan. Utnämningen ges till företag som under de senaste fyra åren uppfyller en rad kriterier och visat på lönsam tillväxt.

– Vi har sett fram emot detta. Det är resultatet av hela företagets hårda arbete och ett pris vi delar med våra medarbetare.

En anledning till framgången är enligt Niklas att de vågar satsa på nya talanger och tror på sina medarbetares förmågor. För Svenska Alarm är utnämningen en sporre att arbeta ännu hårdare och bli ännu bättre.

– Det känns som att vi precis startat. Vi har mycket kvar att bevisa och ska bli Sveriges största och bästa larmföretag, med branschens smartaste lösningar.

Niklas råd till andra som vill lyckas är att inte ge upp.

– Resultaten kommer inte direkt, det tar några år. Så var det för oss. Vi har en produkt och en tjänst som vi tror på och som hjälper andra. Tillsammans med grymma medarbetare som är kul att arbeta med har vi gjort Svenska Alarm till vad det är idag, säger Niklas Halldén.

Det här är ett Gasellföretag

För att räknas som Gasellföretag måste ett antal kriterier uppfyllas. De fyra senaste årsredovisningarna ligger till grund för bedömningen. Företaget ska ha:

• en omsättning som överstiger 10 Mkr.
• minst tio anställda.
• minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret.
• ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
• ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt.
• i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
• sunda finanser.

Svenska Alarm säljer smarta larmsystem för att motverka inbrott och brand till privatpersoner och företag i Sverige. Företaget startades år 2009, omsätter 25 miljoner kronor och har 30 medarbetare, huvudkontoret ligger i Malmö. Svenska Alarm är medlem i branschorganisationen Säkerhetsbranschen, godkänd larminstallatör av polisen, certifierat larmbolag av Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering, SBSC, och rekommenderad av SSF Stöldskyddsföreningen. www.svenskaalarm.se

Vår målsättning sedan starten har varit att skapa ett tillväxtföretag som tävlar med de stora larmaktörerna och som erbjuder smarta larmlösningar till hela Sverige. Att bli utnämnda till Gaseller är något vi sett fram emot och ett bevis på att vi kommit en bit på vägen.
Niklas Halldén, styrelseledamot och medgrundare av Svenska Alarm