”Vi vill ge mer makt åt kunden!”

Christofer Eriksson och Niklas Halldén på Svenska Alarm drivs av att göra skillnad i larmbranschen

Ett inbrott hemma hos mamma. Det var startskottet till idén om en ny sorts larmföretag, där kunden och användarvänligheten stod i fokus.

– Jag ville utmana de stora bolagen och skapa ett unikt larmsystem som ger kunden mer kontroll och trygghet, säger Christofer Eriksson, som grundat Svenska Alarm tillsammans med Niklas Halldén.

Christofer Eriksson och Niklas Halldén, grundare av Svenska Alarm.

Trygghet i hemmet. Det är ledorden i Svenska Alarms affärsidé, och något som Christofer Eriksson tyckte saknades när hans egen mamma var med om ett inbrott år 2008.

– Min mamma hade ett larm installerat hemma, men när hon fick inbrott fungerade det ändå inte som hon hade tänkt sig och den där trygghetskänslan försvann helt, säger Christofer Eriksson.

Där och då föddes de första tankarna till ett eget, modernt, larmföretag. När kompisen Niklas Halldén ringde upp ett knappt år senare och frågade om de skulle starta företag ihop, presenterade Christofer sin idé. Niklas var måttligt imponerad.

–  Jag var väl lite skeptiskt, suckade och sa ”Har du inget annat?!”. Larmbranschen lät inte särskilt spännande, säger Niklas Halldén.

Men Christofer stod på sig. Och efter en veckas intensiv research nappade Niklas.

– Jag insåg att det fanns ett skriande behov av en aktör i branschen som gick in och förändrade sättet som larm såldes på och erbjöds mot slutkund. En av sakerna jag reagerade på var att de befintliga larmföretagen exkluderade användaren från sitt eget hem. Om du till exempel har ett kameralarm hemma och det går ett larm att någon står i din entré, då borde du som användare kunna få en bild på den här personen direkt i din mobil. Den typen av information erbjuder inte våra stora konkurrenter. Vi vill ge mer makt åt kunden, att du själv har kontroll, säger Niklas Halldén.

”Vi har samma värderingar; hårt arbete och respekt”

Två veckor efter första samtalet hade Niklas fixat möten med olika larmleverantörer. Tre månader senare hade han och Christofer startat Svenska Alarm, och ytterligare några månader senare var de ett aktiebolag. Den 25e november 2009 gjorde Svenska Alarm sin första installation.

– Det har gått snabbt, men vi är ”doers” båda två. Vi gillar när det händer saker och vi driver på varandra, vilket är fantastiskt viktigt. Vi har väldigt kul tillsammans och funkar bra ihop, trots att vi är olika. Dessutom har vi samma värderingar; hårt arbete och respekt för varandra, våra kunder och medarbetare, säger Christofer.

Deras gemensamma drivkrafter är att känna att de gör skillnad på marknaden och kan erbjuda någonting som hjälper människor att bli mer trygga, plus att hela tiden utvecklas och lära sig nya saker.

Idag har de 30 anställda och en omsättning på 25 miljoner. Om fem år hoppas de ha 100 anställda och omsätta 100 miljoner.

– När vi blir Gasellföretag eller Årets säkerhetsbolag ska vi fira med tårta! Vi har varit dåliga på att fira våra framgångar, men när vi blev certifierad anläggarfirma för inbrottslarm, vilket få aktörer i branschen är, så beställde vi i alla fall en tårta med en bild på certifieringen och delade med personalen! Vår stora vision handlar naturligtvis om att få bort bostadsinbrotten helt, genom smarta system och kunskap. Det är grunden, säger Niklas Halldén.

När det gäller framtiden tror Christofer att det handlar om mer modern teknik och ”smarta digitala lösningar”.

– Våra kollegor i branschen jobbar mycket med bemannade larmcentraler. Där ser vi en utveckling mot mer digitaliserade system med direkt kontroll hos användaren som själv kan beställa utryckning av en väktare utan att gå via en telefonoperatör. Digital grannsamverkan, tillsammans med larm, är framtiden, där du som kund har koll på vad som händer hemma när du inte är där.

Christofers mamma, som är upphov till hela affärsidén, har självklart ett hemlarm från Svenska Alarm installerat – och har sluppit fler inbrott sedan dess.

– Mamma är såklart jättestolt! Jag har henne att tacka för mycket. Hon har alltid sagt att jag kan göra vad jag vill, att det inte finns några begränsningar. Det är något som jag alltid har med mig i bakhuvudet, säger Christofer Eriksson.

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Svenska Alarm säljer smarta larmsystem för att motverka inbrott och brand till privatpersoner och företag i Sverige. Företaget startades år 2009, omsätter 25 miljoner kronor och har 30 medarbetare, huvudkontoret ligger i Malmö. Svenska Alarm är medlem i branschorganisationen Säkerhetsbranschen, godkänd larminstallatör av polisen och rekommenderad av SSF Svenska Stöldskyddsföreningen. www.svenskaalarm.se

Våra kollegor i branschen jobbar mycket med bemannade larmcentraler. Där ser vi en utveckling mot mer digitaliserade system med direkt kontroll hos användaren som själv kan beställa uttryckning av en väktare utan att gå via en telefonoperatör. Digital grannsamverkan, tillsammans med larm, är framtiden, där du som kund har koll på vad som händer hemma när du inte är där.
Christofer Eriksson, vd Svenska Alarm