Internationella spelare från årets VM lag i bangolf utmanar välkända svenska idrottsmedaljörer

Report this content

På söndag, två dagar före VM i Bangolf i Uppsala, utmanar spelare från VM-laget svenska idrottsmedaljörer i bangolf. De svenska Idrottsmedaljörerna har tidigare belönats med  guld- och bronsmedaljer i innebandy, basket, storslalom, gymnastik och orientering. VM-spelarna i bangolf kommer från Sverige (Carl-Johan Ryner), Schweiz, Tyskland, Italien och Tjeckien. De välkända idrottarna kommer att tävla i bangolf på Uppsala Minigolfpark på söndag, den 20 augusti.

Internationella spelare från VM i bangolf utmanar på söndag (20 augusti) svenska idrottsmedaljörer.
Bild: Carl-Johan Ryner, nuvarande världsmästare.

PROGRAM:

Dag: Söndagen den 20 augusti
Tid:    kl 17.15 – ca 17.45
Plats: Uppsala Minigolfpark, Ulleråkersvägen 12, Uppsala

De svenska idrottsmedaljörerna som utmanas har lokal anknytning till Uppsala.

1. Guldmedaljören Tobias Gustafsson, Storvreta innebandy.( Lagkapten i landslag. VM-guld.)
  2. Världscupåkaren Moa Boström Müssener, Uppsala slalomklubb.( SM-brons storslalom. )
  3. Guldmedaljören Sandra Hansson, Uppsala basket.
  4. Guldmedaljören Albin Ridefelt, Orienteringsklubben Linné. (VM-guld.)
  5. Guldmedaljören Lina Sjöberg, Uppsala gymnastik. VM-guld.

VÄLKOMMEN!

För mer information, bilder, intervjuer, vänligen kontakta:
Anders Olsson, sportchef Svenska Bangolfförbundet, anders.olsson@bangolf.se ellerInger Söderholm, inger@ismk.se tel 0709-969599

FAKTA - VM I BANGOLF

VM i bangolf 2023 kommer att avgöras på Uppsala Minigolfpark den 22-26 augusti. Sverige är regerande världsmästare och värd för årets VM. Under det senaste VM som spelades i Kina 2019, blev Sverige världsmästare med Carl Johan Ryner, som fick guld och Fredrik Persson silver.  Både Carl Johan Ryner och Fredrik Persson ingår i Sveriges landslag 2023.

De internationella deltagarna i årets VM kommer från 17 nationer i Europa, USA, Sydkorea, Japan och Indien. Totalt kommer cirka 160 deltagare till Uppsala, varav 125 spelare.

Det svenska bangolf-landslaget består av spelare från hela landet. De kommer från olika bangolf klubbar i Uppsala, Skoghall/Värmland, Kungälv, Göteborg, Asarum/Blekinge, Tyresö och Stockholm.

Medaljceremonier under VM 2023 den 22-26 augusti:
 - Lagtävling Herr och Dam (Ca 12 nationer deltar med Herrlag och 7 nationer deltar med Damlag)  - Medaljceremoni 23 augusti
 - Individuellt Herr och Dam (alla nationer deltar med herrar, 10 nationer deltar med damer) – Medaljceremoni 24 augusti
 - Mixed – Medaljceremoni 25 augusti
-  Matchspel Individuellt (herr och dam) –  Medaljceremoni 26 augusti

Svenska Bangolfförbundet bildades  1937 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1958. Bangolf kallas även minigolf. Svenska Bangolfförbundet är organiserat i sex distrikt och har 81 föreningar och 9000 medlemmar. Bangolf spelas normalt på fyra olika underlag: filt, eternit (EB), betong och konstgräs. Bangolf utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre. Som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar: