Medaljregn till Sverige i bangolf

Report this content

Årets VM i bangolf blev en stor succé för Sverige. I dagens avslutande matchspel tog Carl-Johan Ryner VM-silver i ett dramatiskt matchspel.  Sverige har gjort sitt bästa resultat i modern tid med totalt 7 medaljer - 3 guld, 2 silver och 2 brons.

Svenska Bangolfförbundets ordförande Mats Söderkvist, Carl-Johan Ryner och Lena Lindahl, generalsekreterare, njuter av Sveriges medaljregn i bangolf under årets VM.

- Årets VM är inte bara en rekordstor sportslig framgång för Sverige utan också en organisatorisk fullträff med stort intresse. Vi är mycket nöjda. 120 bangolfspelare från 17 nationer har deltagit och vi har ännu en gång fått visa vår förmåga att stå värd för ett stort internationellt evenemang, säger Bangolfförbundets ordförande Mats Söderkvist.

Sveriges skickligaste bangolfspelare har mött motstånd på högsta nivå, där framför allt Tyskland har varit Sveriges huvudkonkurrent.  I dagens matchspel segrade på herrsidan Tysklands Lukas Neumann över Carl-Johan Ryner i en nervpirrande duell.  Thomas Lottemoser, Österrike fick VM-brons. I damernas matchspel tog Tyskland hem samtliga medaljer. VM-guldet gick  till Melanie Hammerschmidt, VM-silver till Stefanie Blendermann och VM-brons till Jasmin Bothman.

Länk till samtliga resultat: https://minigolf-live.com/turnier1304c/result.htm

Mer information/kontakt: Lena Lindahl, generalsekreterare Svenska Bangolfförbundet, 073-0477557,

lena.lindahl@bangolf.se

Svenska Bangolfförbundet bildades  1937 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1958. Bangolf kallas även minigolf. Svenska Bangolfförbundet är organiserat i sex distrikt och har 81 föreningar och 9000 medlemmar. Bangolf spelas normalt på fyra olika underlag: filt, eternit (EB), betong och konstgräs. Bangolf utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre. Som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Årets VM är inte bara en rekordstor sportslig framgång för Sverige utan också en organisatorisk fullträff med stort intresse. Vi är mycket nöjda. 120 bangolfspelare från 17 nationer har deltagit och vi har ännu en gång fått visa vår förmåga att stå värd för ett stort internationellt evenemang.
Mats Söderkvist, ordförande Svenska Bangolfförbundet