MINIGOLF WORLD CHAMPIONSHIPS UPPSALA

VM i Bangolf

Den 22-26 augusti spelas VM i bangolf/minigolf på Uppsala Minigolfpark. Sverige är nuvarande regerande världsmästare och är värd för årets VM tillsammans med World Minigolf sport Federation (WMF). Totalt kommer cirka 100 män och 30 kvinnor att spela om VM guld i Uppsala. Deltagarna kommer från 17 olika länder i Europa, USA, Kina, Sydkorea, Japan och Indien. Sverige deltar med 11 spelare (7 män och 4 kvinnor). Några av de svenska deltagarna är Sveriges regerande världsmästare Carl Johan Ryner, UBGK; europamästaren Fredrik Persson, UBGK och Karin Olsson, UBGK, som fick en andra plats i VM 2017 .

Sveriges regerande världsmästare i bangolf, Johan Ryner, deltar i årets VM den 22-26 augusti i Uppsala Minigolfpark.

- Vi är glada att få arrangera VM i Sverige. Det betyder mycket för oss och förhoppningsvis kommer det att inspirera fler att upptäcka sporten bangolf, säger Lena Lindahl, generalsekreterare Svenska Bangolfförbundet.

Tidigare år har Tyskland vunnit VM guld på damsidan och på herrsidan har Sverige med Carl Johan Ryner vunnit VM-guld.

Presskonferens hålls den 21 augusti kl 11 i Uppsala Minigolfpark.
De olika deltävlingarna avgörs efter avslutat spel. Lagtävlingen avgörs den 23 augusti. Den individuella slagspelstävlingen för män och kvinnor avgörs torsdagen den 24 augusti och fredagen den 25 augusti avgörs mix herr och dam. Det
individuella mästerskapet i matchspel avgörs den 26 augusti. Avslutningsceremonin är den 26 augusti kl 19.30.

Bangolf-VM 2023 är ett samarbete mellan Svenska Bangolfförbundet (SBGF), Uppsala Bangolfklubb (UBGK) och WMF.

För ackreditering, vänligen kontakta Andrea Schmalzried, tel. 073-047 75 29andrea.schmalzried@bangolf.se

För mer information, bilder, intervjuer, vänligen kontakta Lena Lindahl, generalsekreterare Svenska Bangolfförbundet, lena.lindahl@bangolf.se, tel 073-047 75 57 eller Inger Söderholm, tel 0709-96 95 99, inger@ismk.se

--------------------------------------------

PROGRAM 17-26 augusti:
Plats: Uppsala Minigolfpark, Ulleråkersvägen 12, 753 09 Uppsala

17-19 augusti – nationella träningar
18 augusti - 18:00 Deadline för ackreditering svensk press.

20 augusti – nationella träningar
18.30 – Öppningsceremoni

21 augusti – nationella träningar
kl 11 – Presskonferens

22 augusti – Tävlingsdag
kl 08.00 - Start män: EB – filt -  EB

Kl 08:00 - Start kvinnor: filt -  EB -  filt

Onsdag 23 augusti – Tävlingsdag
08:00 Start män: filt - EB - filt

08:00 Start kvinnor:  EB – filt – EB
Avslutas med prisceremoni.

Torsdag 24 augusti  - Mästerskap I Individuellt slagspel
08:00 Start män: EB - filt

08:00 Start kvinnor:  filt – EB
14:00 Start kvinnor + män: EB – filt
Prisceremoni för mästerskap i individuellt slagspel

Fredag 25 augusti - Mixed pairs. Mästerskap i slagspel
08.00 – filt – EB
Slutspel för att kvalificera sig till mixed pairs-finalen:
kl 14 – EB och filt

Prisceremoni för Mästerskap i mixed pairs

26 augusti – individuella mästerskap i matchspel
08.00 – Final för de 32 bästa männen
09.30 - Final för de 16 bästa kvinnorna
Prisceremoni för individuella mästerskapet i matchspel
19.30 – Avslutningsceremoni

FAKTA BANGOLF/MINIGOLF
Inom Bangolf/Minigolf finns fyra olika underlag: Filtbanor, Europabanor (EB), Betongbanor och Minigolf Open Standard (MOS).Europabanor (EB), är vanligtvis byggda i asbestcement men det finns andra ytunderlag också och dessa anläggningar har ett standardiserat utseende med ett urval av de bantyper som är godkända. De som kännetecknar EB är att banorna alltid är sex meter långa och vid tävlingsspel är allt utom 1 slag en miss. Utmärkande är ett stort antal speciella minigolf-bollar ofta används vid spel på EB. I slagspel vinner den som har lägst antal slag över alla spelade varv. Vid Matchspel spelas varje bana för sig och den spelare som har flest antal vunna banor, vinner. Bangolf/Minigolf spelas både individuellt och i lag. Bangolf är en sport för alla - juniorer, seniorer och oldtimers. Svenska Bangolf Förbundet har 80 klubbar i Sverige, där man kan lära sig mer om sporten.

Svenska Bangolfförbundet bildades  1937 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1958. Bangolf kallas även minigolf. Svenska Bangolfförbundet är organiserat i sex distrikt och har 81 föreningar och 9000 medlemmar. Bangolf spelas normalt på fyra olika underlag: filt, eternit (EB), betong och konstgräs. Bangolf utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre. Som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar:

Snabbfakta

VM i Bangolf  Den 22-26 augusti spelas VM i bangolf/minigolf på Uppsala Minigolfpark. Sverige är nuvarande regerande världsmästare och är värd för årets VM i samarbete med World Minigolf sport Federation (WMF). Totalt kommer cirka 100 män och 30 kvinnor att spela om VM guld i Uppsala. Deltagarna kommer från 17 olika länder i Europa, USA, Kina, Sydkorea, Japan och Indien. Sverige deltar med 11 spelare (7 män, 4 kvinnor). Några av de svenska deltagarna är Sveriges regerande världsmästare Carl Johan Ryner, UBGK; Europamästaren Fredrik Persson, UBGK och Karin Olsson, UBGK, andra plats på VM 2017 .

Citat

Vi är glada att få arrangera VM i Sverige. Det betyder mycket för oss och förhoppningsvis kommer det att inspirera fler att upptäcka sporten bangolf.
Lena Lindahl, generalsekreterare Svenska Bangolfförbundet.