Nytt VM-guld till det svenska herrlaget i bangolf – VM-silver till damerna

Report this content

Det blev en rafflande och spännande finalstrid när Sveriges och Tysklands herrlag spelade i ledarboll den avgörande sista rundan (tävlingen omfattar 6 x 18 hål under två dagar).  Med överlägsen marginal höll Sveriges herrar för favorittrycket. VM-guld till det svenska herrlaget i bangolf, VM-silver till damernas lag och i båda fallen bjöd Tyskland på det starkaste motståndet.

Med överlägsen marginal vann Sveriges herrlandslag VM-guld i bangolf, Sveriges damlandslag vann VM-silver och i båda fallen bjöd Tyskland på det starkaste motståndet. (foto: Svenska Bangolfförbundet)

På onsdagen tog Sveriges herrar hem ett nytt VM-guld i en hård kamp mot Tyskland, som fick silver. Lagbronset gick till Schweiz.  Sveriges herrar vann med totalt 889 slag före Tysklands 915 och Schweiz 943.

På damsidan var förhållandena det omvända i finalspelet. VM-guld till Tyskland, VM-silver till det svenska damlaget och bronsmedalj till Österrike. Tysklands resultat blev 466 slag totalt, Sverige 504 slag och Österrikes damer 518 slag.

-  Härligt att vi återigen eftertryckligt visar att Sverige tillhör världstoppen i en svår precisionsidrott. Tyskarna bjuder alltid på hårt motstånd, men vi stod emot trycket.  Damerna har ännu en bit kvar till våra tyska konkurrenter, men klarade pressen när Österrikes damer hotade underifrån.  I morgon torsdag  spelas de individuella matcherna, då har våra spelare nya medaljchanser, säger Christian Mellqvist, förbundskapten Svenska Bangolfförbundet.

Tävlingarna fortsätter imorgon, torsdag, med kamp om de individuella VM-medaljerna i slagspel och även där har Sverige VM-guld och silver att försvara.  17 nationer och 120 spelare tävlar i Uppsala där tävlingarna arrangeras i ett samarbete mellan Uppsala Bangolfklubb, Svenska Bangolfförbundet och WMF, World Minigolf Federation.

I VM-laget ingår Carl Johan Ryner och Fredrik Persson, Uppsala BGK; Ulf Kristiansson och Rikard Lindqvist, Skoghalls BGK, Eirik Seljelid, Kungälvs BGK; Alexander Princis, Tantogårdens BGK samt reserven Amir El Quachani, Gullbergsbro BGK. Damlaget: Karin Olsson och Sandra Kungsman, Uppsala BGK; Julia Sjöberg, Skoghalls BGK samt reserven Carolin Svensson, Tyresö BGK.

Tävlingarna fortsätter torsdag 24 augusti (individuellt slagspel), med start kl 08.00. Fredag 25 augusti går VM i mixed, då ställer Sverige upp med fyra lag. Avslutande VM-tävling är den 26 augusti och då är det dags för matchspel.

För mer information, intervjuer vänligen kontakta: Lena Lindahl, generalsekreterare Svenska Bangolfförbundet, lena.lindahl@bangolf.se; 073-0477557 eller Birgitta Rittner tel 070-8350456.

Länk till fullständig resultatlista; https://minigolf-live.com/turnier1304a/result.htm

VM i Bangolf pågår den 22-26 augusti på Uppsala Minigolfpark, Uppsala.

Svenska Bangolfförbundet bildades  1937 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1958. Bangolf kallas även minigolf. Svenska Bangolfförbundet är organiserat i sex distrikt och har 81 föreningar och 9000 medlemmar. Bangolf spelas normalt på fyra olika underlag: filt, eternit (EB), betong och konstgräs. Bangolf utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre. Som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar:

Citat

Christian Mellqvist, förbundskapten Svensk Bangolf.