VM guld och två VM brons i bangolf till Sverige

Report this content

Dagens VM i bangolfens individuella slagspel, blev en hård strid mellan Sverige och Tyskland. VM-guldet i herrklassen gick slutligen till Ulf Kristiansson, Skoghalls BGK. Carl-Johan Ryner, Uppsala BGK, tog hem bronset i herrklassen. Karin Olsson tog brons i damklassen. Finalen avgjordes på det sista, 18:e hålet. VM-segern gick till Ulf Kristiansson som därmed även gjorde nytt banrekord. Ulf hade totalt 235 slag, VM-silvret gick till Tyskland, Yannick Muller, med 238 slag och Carl-Johan Ryner fick VM-brons med 239 slag. Karin Olsson fick VM brons i damklassen med 261 slag.

VM I bangolfens individuella slagspel i Uppsala. Karin Olsson fick brons i damklassen. Guldmedaljen gick till Ulf Kristiansson och Carl-Johan Ryner fick brons i herrklassen. (foto: Hans Bergström)

Den spännande finalen i individuellt slagspel avgjordes på det sista (18:e) hålet. I herrklassen tog Sverige fyra av de fem första platserna. Guldmedaljen gick till Ulf KristianssonCarl-Johan Ryner fick brons, fjärde platsen tog Eirik Seljelid och femma blev Fredrik Persson. Ett bevis på Sveriges höga internationella nivå i bangolf.

Sveriges Karin Olsson gjorde en toppinsats och tog välförtjänt hem VM-bronset i damklassen efter en strålande upphämtning med 5 spikar på sista 9 hålen, totalt 261 slag. Tyskland var förhandstippade som favoriter och VM-guldet togs hem av Stephanie Blenderman, 252 slag, före landsmaninnan, silvermedaljören Melanie Hammerschmidt, 256 slag.

Liksom under gårdagens lagtävling stod den hårdaste kampen mellan Sveriges och Tysklands spelare. På torsdagen gällde kampen individuellt slagspel. Både damer och herrar spelar 10 x 18 hål över fyra dagar, dvs totalt 180 hål. Man varvar spelet på två olika underlag, filt och eternitbanor.

I morgon fredag 25 aug fortsätter Bangolfs-VM med mixed-spel.
Sverige ställer upp med fyra lag: Carl-Johan Ryner/Karin Olsson; Sandra Kungsman/Fredrik Persson;
Julia Sjöberg/Ulf Kristiansson samt Carolin Svensson/Eirik Seljelid.
Lagen har goda chanser att ta hem ytterligare VM-medaljer till Sverige.

De svenska mixed-spelarna kommer från olika klubbar:
Karin Olsson, Sandra Kungsman, Carl-Johan Ryner, Fredrik Persson, Uppsala BGK
Julia Sjöberg och Ulf Kristiansson, Skoghalls BGK
Carolin Svensson, Tyresö BK och Eirik Seljelid, Kungälvs BGK

Resultatlista: https://minigolf-live.com/turnier1304a/result.htm

VM-tävlingarna på Uppsala Minigolfpark i Uppsala avslutas på lördag den 26 augusti med matchspel.

För mer information/kontakt: Lena Lindahl, generalsekreterare Svenska Bangolfförbundet, lena.lindahl@bangolf.se; 073-0477557 eller Birgitta Rittner tel. 070-8350456.

Svenska Bangolfförbundet bildades  1937 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1958. Bangolf kallas även minigolf. Svenska Bangolfförbundet är organiserat i sex distrikt och har 81 föreningar och 9000 medlemmar. Bangolf spelas normalt på fyra olika underlag: filt, eternit (EB), betong och konstgräs. Bangolf utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre. Som tävlingsidrott ställer den höga krav på träning och prestation.

Taggar:

Snabbfakta