Full rulle när Victoria fyller 75

Report this content

Anrika biograf Victoria, som etablerat sig som Stockholms kvalitetsfilmsbio, firar 75 år i september. En 75-åring som är piggare än någonsin. Sedan Svenska Bio tog över 2007 och utvecklade inriktningen på vuxnare kvalitetsfilm har biljettförsäljningen ökat med märkbara 35 procent.

När Svenska Bio tog över konkursdrabbade biograf Victoria 2007 var det för att utveckla den till en kvalitetsbiograf. En bio för den vuxnare publiken som letar efter en mer kvalitativ repertoar. En satsning som lyckats. Inte bara har antalet salonger ökat utan även biobesöken har gått från 155 000 besök 2008 till 210 000 besök 2011. En ökning med 35 procent.

– Sedan vi tog över har vi varit tydliga med att Victorias repertoar ska skilja sig från övriga biografer och att kvartersbiografkänslan ska finnas kvar. Det här visar att biopubliken vill ha alternativ till de större biograferna, säger Svenska Bios vd Peter Fornstam.

Mycket av det ursprungliga Victoria är bevarat sedan starten 1936. Det bidrar till biografens populära utpräglade nostalgiska känsla. I samband med 75-års jubileet späs vintagekänsIan på ytterligare när gamla filmpärlor får nytt liv på Victorias vita dukar.

– Vi vill ge besökarna en chans att uppleva några av de stora filmklassikerna på riktigt. Gemensamt för filmerna är att de alla har visats här tidigare, säger Peter Fornstam, Svenska Bio.

Mellan 18 -22 september kan alla filmälskare njuta av kultfilmer från 30-talet fram till nu (se bioschema nedan) för 50 kr. Vid sidan av jubileumsrepertoaren kommer även de nya filmerna ”En enkel till Antibes” av Richard Hobert och ”Happy End” med Gustaf Skarsgård att förhandsvisas för allmänheten. Samtliga intäkter från visningarna av de äldre filmerna går oavkortat till Läkare Utan Gränser som kommer att öronmärka pengarna för Afrikas Horn.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Fornstam, VD Svenska Bio, 0705-21 26 84, peter@svenskabio.com

95kr
00-tal: Amelie från Montmartre
50 kr

Svenska Bio är idag Sveriges näst största biografkedja. Företaget har anor från 1916 och drivs av tredje generationen Fornstam. Svenska Bio har 31 biografer på 27 orter med 110 salonger. Företaget sysselsätter knappt 400 personer och hade 2009 cirka 2,7 miljoner biobesök.