Näringslivsmedaljen 2022

Report this content

Peter Fornstam, VD för Svenska Bio samt ordförande för Sveriges biografägareförbund, har mottagit Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj vid en ceremoni i Riddarhuset. Medaljen delades ut av H.K.H. Prins Carl-Philip.

För att med osviklig optimism ha kämpat för det egna företagets och en hel branschs överlevnad i en kristid, så lyder motiveringen berättar Kjell Blückert, Kungl. Patriotiska Sällskapets ständige sekreterare. Förslagsställare är ledamoten Gunilla Engelbert.

- Jag känner mig glad och hedrad över utmärkelsen. Jag är tredje generationen i Svenska Bio som driver biografverksamhet och jag har hela tiden verkat för att stärka svensk filmkultur. Jag är stolt över den verksamhet vi har, med 38 biografer och 155 salonger i 35 svenska orter samt totalt 225 salonger i Sverige, Finland och Danmark. De senaste åren har prövat hela filmbranschen hårt, men jag vågar påstå att vi har kommit ur krisen med nya erfarenheter och insikter. Biografen är och förblir en viktig mötesplats för människor. Den här medaljen är ett kvitto på vårt arbete och det känns fint att det uppmärksammas på det här sättet, säger Peter Fornstam.

Vänligen följ länken för att ta del av information och bilder från Kungliga Patriotiska Sällskapets medaljutdelning.

För intervju eller ytterligare information, kontakta:

Suzanna Holmqvist, marknadschef, Svenska Bio
Mobil: 070-661 4224