Bilbrottsligheten i Husby minskar kraftigt

Bilbrottsligheten i Husby minskar kraftigt

Svenska Bostäders arbete för att öka tryggheten på Järva börjar ge resultat. Under det första kvartalet 2008 anmäldes 21 brott mot bilar i Husby. Motsvarande siffra under samma period 2007 var 80. Det är en minskning med 74 procent.

- Resultatet är mycket glädjande och visar att vårt arbete varit framgångsrikt, säger Ulf Malm, säkerhetschef vid Svenska Bostäder. Vi har genomfört en rad åtgärder för att minska hyresgästernas utsatthet för bilbrott. I juni 2007 började vi skriva nya parkeringsavtal som bland annat innebär att bilägaren måste använda en rattkrycka, som vi lånar ut.

Rattkryckorna gör att bilarna blir omöjliga att stjäla. Dessutom visar tidigare erfarenheter att även stölder ur bilar minskar kraftigt i bilar med rattkryckor. Förutom införandet av de nya parkeringsavtalen har Svenska Bostäder renoverat två garage i Husby. De har målats om i ljusa färger och försetts med bättre belysning och säkrare nyckelsystem.

- Det är en mycket glädjande utveckling, säger Ulf Pauli, närpolischef i Kista, som ser den minskade brottsligheten som en direkt effekt av Svenska Bostäders åtgärder. Vi hoppas nu att fler fastighetsägare följer efter, avslutar Pauli.

Det brottsförebyggande arbetet i Husby är en del av Svenska Bostäders Järvalyft. Förutom åtgärder mot bilbrottslighet har man arbetat med trygghetsinventering av fastigheter, mopedinventeringar och information om brottsofferjourer i trappuppgångar och tvättstugor. Arbetet har även påbörjats i de andra stadsdelar på Järva.

- Bilbrott är allvarlig brottslighet eftersom den ofta är en inkörsport i grövre brottslighet för barn och ungdomar. Dessutom skapar den otrygghet bland de boende, avslutar Ulf Malm.

För ytterligare information, kontakta: Ulf Malm Säkerhetschef Svenska Bostäder Tfn 070-844 44 59

Ulf Pauli Närpolischef Kista Tfn 0739-101 000

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 43 000 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 545 000 kvm i Stockholm.