Einar Mattsson köper Svenska Bostäders lägenheter i Hjulsta

Einar Mattsson köper Svenska Bostäders lägenheter i Hjulsta

Byggmästarföretaget Einar Mattsson köper Svenska Bostäders 1 200 lägenheter i Hjulsta. Einar Mattsson tar över ägandet och förvaltningen av området i sommar. Beslutet fattades av Svenska Bostäders styrelse på tisdagen.

Svenska Bostäder och Stockholms stad arbetar brett och långsiktigt för att lyfta områdena kring Järvafältet i norra Stockholm. En av utgångspunkterna i Järvalyftet är att alla fastighetsägare i området ska samverka och ta gemensamt ansvar för utvecklingen. Ett uttalat mål är också att bjuda in nya aktörer som tillsammans med de boende är beredda att öka trivseln och tryggheten i området. – Einar Mattsson är en erkänd och seriös hyresvärd som har kompetens och resurser att bli en del av Järvalyftet. Genom dem får vi in en långsiktig fastighetsförvaltare som är villig att göra investeringar i Hjulsta. Inkomsterna av försäljningen kommer vi att återinvestera i Järvalyftet för att fortsätta utveckla boendemiljöerna, säger Göran Wendel, VD på Svenska Bostäder.

– I våra ögon är Hjulsta ett omtyckt område på Järvafältet och det kommer nu att bli ett av våra viktigaste bestånd. Vårt mål är att långsiktigt utveckla boendemiljön, säger Stefan Ränk, VD på Einar Mattsson AB. Fastigheterna i Hjulsta är koncentrerade till en relativt begränsad yta, därför kommer vårt arbetssätt med lokal närvaro i kombination med god kontakt och service för hyresgästerna här till sin fulla rätt.

Einar Mattsson har varit verksamt på Stockholms bostadsmarknad i mer än 70 år. Företaget förvaltar, utvecklar och bygger bostäder i Stockholmsregionen. Idag förvaltar bolaget över 8000 lägenheter varav 4000 egna. Större delen av det egna fastighetsbeståndet finns på Södermalm, men företaget är även verksamt i områden som Huddinge, Råcksta, Tensta och Skärholmen. Bolaget utsågs 2002 till Årets Fastighetsägare och fick Sparbankstiftelsen Ekkronans boendepris 1998 och 2005.

För ytterligare information, kontakta: Göran Wendel VD Svenska Bostäder 08 – 508 370 10

Stefan Ränk VD Einar Mattsson 08-616 86 51