Förhandlingarna om hyrorna i Svenska Bostäder är klara

Förhandlingarna om hyrorna i Svenska Bostäder är klara

Hyresförhandlingar mellan Svenska Bostäder och Hyresgästföreningen är nu klara. Från och med den 1 april 2007 höjs Svenska Bostäders hyror med i genomsnitt 1,8 procent. I överenskommelsen ingår också att höjningen ska variera mellan olika områden och fastigheter beroende på område och standard. Lägsta höjningen blir 0,5 procent och den högsta 3,3 procent.

– Hyreshöjningen beror på de ökade kostnaderna för fastighetsskötseln. Kostnadsstegringen för att anlita entreprenörer i fastighetsbranschen höjs snabbare är konsumentindex, säger Sven Belfrage, vice VD Svenska Bostäder. – Vi har även höjda räntekostnader, minskade räntebidrag och en fortsatt stor satsning på ombyggnad och underhåll som motiverar höjningen. Det är stora underhållsbehov både i miljonprograms-områdena och i fastighetsbeståndet från 1940- och 50-talet.

En överenskommelse har också träffats om en kraftig satsning på hyresgästinflytande på lokal nivå. 250 kronor per lägenhet avsätts under 2007 för lokala aktiviteter och åtgärder i bostadsområdena.

Hyrorna för garage och parkeringsplatser höjs den 1 april med 1,8 procent.

För ytterligare information, kontakta: Sven Belfrage vice VD Svenska Bostäder 08-598 610 08 076-123 70 11 Göran Tillberg, Hyres- och förhandlingschef Svenska Bostäder 08-598 611 75 076-123 70 51

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 43 000 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 608 000 kvm i Stockholm.