Göran Wendel slutar som VD för Svenska Bostäder

Göran Wendel slutar som VD för Svenska Bostäder

Göran Wendel har idag begärt att få lämna sin tjänst som VD för Svenska Bostäder. Göran har varit VD för Stockholms största allmännyttiga bolag sedan sommaren 2005. Han kom då närmast från bostadsbolaget Poseidon i Göteborg.

Göran rekryterades med uppdrag att förändra Svenska Bostäders organisation och arbetssätt. Han har etablerat en helt ny, decentraliserad organisation och lagt ett nytt strategiskt program för bolaget.

- Stora delar av de förändringar som ägaren Stockholms stad ville se på Svenska Bostäder är genomförda. Bolaget har förutsättningar att jobba nära hyresgästerna och konjunkturen gör att hyresrätten står stark. Det är läge för någon annan att förvalta och utveckla företaget i nästa steg, säger Göran Wendel.

Styrelsen kommer att rekrytera en ny VD omgående. Förhoppningen är att en ny VD ska finnas på plats redan under december.

- Eftersom jag under en tid har signalerat min avsikt att lämna bolaget har ägaren haft en viss framförhållning i rekryteringsarbetet. Det är viktigt för medarbetarnas skull att en ny VD kommer i tjänst så fort som möjligt, avslutar Göran.

För ytterligare information, kontakta: Sandra Plavinskis Informationschef Svenska Bostäder 076 – 123 70 30

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 40 000 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 545 000 kvm i Stockholm.