Hyrorna i Svenska Bostäder klara

Hyrorna i Svenska Bostäder klara

Hyresförhandlingarna mellan Svenska Bostäder och Hyresgästföreningen Region Stockholm är klara. Resultatet blev en hyreshöjning med i genomsnitt 2,2 procent från 1 mars 2008.

Precis som vid förra årets överenskommelse ingår att höjningen ska variera mellan olika bostadsområden och fastigheter beroende på område och standard. Den lägsta höjningen blir 1,2 procent och den högsta 3,0 procent. I januari gör parterna upp om fördelningen.

Överenskommelsen innebär också en fortsatt satsning på att utveckla och stärka hyresgästinflytandet. En summa motsvarande 250 kronor per lägenhet öronmärks för lokala aktiviteter och åtgärder i bostadsområdena.

Hyror för garage och p-platser höjs med 2,2 procent från 1 mars 2008.

För ytterligare information, kontakta: Göran Tillberg, Hyres- och förhandlingschef Svenska Bostäder 08-598 611 75 076-123 70 51 Malin Quick Oljelund Informationschef Svenska Bostäder 076-123 70 36

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 43 000 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 608 000 kvm i Stockholm.