Kraftig minskning av källarinbrott i Rinkeby

Kraftig minskning av källarinbrott i Rinkeby

Antalet anmälda inbrott i källare och på vindar i Rinkeby har minskat med cirka 75 procent sedan 2007. Detta har skett efter att Svenska Bostäder gjort trygghetskontroller av samtliga förrådsutrymmen och därefter genomfört ett heltäckande åtgärdsprogram för att motverka inbrott.

– Det har handlat om allt från att sätta in nya förrådsburar med högsta säkerhetsklass, måla om och rusta upp utrymmena, till att förse samtliga ingångar med elektroniska lås, säger Ulf Malm, säkerhetschef vid Svenska Bostäder.

Arbetet är en del av Järvalyftet för att skapa en tryggare och trevligare boendemiljö i stadsdelarna runt Järvafältet. Svenska Bostäders driver också trygghetsarbetet i andra områden. Grundläggande för detta är kartläggningar av brott och trygghet. Sådana har hittills genomförts på Järva, i Skärholmen, Hässelby Gård och Hässelby Strand. Arbetet innebär en systematisk kontroll av fastigheterna utifrån en checklista som bland annat kontrollerar belysning, lås och utemiljö.

– Som ny ordförande i Svenska Bostäder kommer jag att jobba stenhårt för att utveckla och förändra bilden av Järva. De siffror som SB nu redovisar är suveräna – de ligger helt i linje med mina ambitioner. Det är viktigt att alla aktörer i Järva jobbar strukturerat och målmedvetet. Det är bara genom hårt och målmedvetet arbete som vi på sikt kan förändra och stärka bilden av Järva, säger Svenska Bostäders ordförande Joakim Larsson (m)

Att den kraftiga minskningen av antalet källarinbrott skulle vara kopplat till Svenska Bostäders trygghetsarbete anser också Polisen är rimligt.

– Det är ingen tvekan om att Svenska Bostäders systematiska och tålmodiga arbete för att öka tryggheten för sina hyresgäster har gett utslag i brottsstatistiken. Förutom källarinbrott ser vi också en markant minskning av bilinbrotten. Vi har ett nära samarbete och ser att allt fler fastighetsägare tar efter i det brottsförebyggande arbetet, säger närpolis Ivan Erixon på Södra Järva.

För ytterligare information, kontakta: Ulf Malm Säkerhetschef Svenska Bostäder Direkt: 08-508 373 47 Mobil: 070-844 44 59 Ivan Erixon Närpolis Södra Järva Direkt: 08-401 31 62

Helena Widegren Pressekreterare för Joakim Larsson Direkt: 08-508 29 878 Mobil: 076-12 29 878

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 40 900 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 545 000 kvm i Stockholm.