Seniorbostadskontrakt möjliggör för äldre att bo kvar hemma

PRESSMEDDELANDE Vällingby 2007-06-07

Seniorbostadskontrakt möjliggör för äldre att bo kvar hemma

Svenska Bostäder har i veckan antagit en ny strategi för äldres och funktionshindrades boenden. Förslaget innebär att äldre personer lättare kan bo kvar i sina hyreslägenheter genom att teckna seniorbostadskontrakt.

Seniorbostadskontraktet innebär att lägenheten anpassas för att få ökad tillgänglighet och trygghet. Detta kommer att kunna ske när hyresgästen så begär eller i samband med ombyggnad eller omflyttning. Anpassningarna kan beröra både inre och yttre delar av boendet; t ex sänkta trösklar i lägenheten, justerade höjder på bänkar och WC-stolar, bättre färgsättning och belysning i allmänna utrymmen samt sittbänkar och räcken som stöd vid entréer.

– En stor majoritet av våra äldre hyresgäster vill bo kvar i sin invanda hemmamiljö så länge det är möjligt. Samtidigt efterfrågar man tillgänglighet och trygghet i boendet. Därför har vi valt en strategi där vi anpassar våra lägenheter till de äldres behov. På så sätt ökar vi valfriheten och ger våra äldre hyresgäster ett mer värdigt boende, säger Patrik Emanuelsson, chef för Affärsutveckling vid Svenska Bostäder.

Bakgrunden till förslaget är befolkningsutvecklingen som visar att andelen personer över 65 år i Stockholm beräknas öka med närmare 50 procent de kommande 25-30 åren. Utifrån denna utveckling har Svenska Bostäder undersökt vilken typ av boende den aktuella kundgruppen efterfrågar.

För ytterligare information, kontakta: Patrik Emanuelsson Chef Affärsutveckling, Svenska Bostäder 076-123 70 50

Göran Tillberg Förhandlingschef, Svenska Bostäder 076-123 70 51