Stopp för buskörning med mopeder på Järva

Stopp för buskörning med mopeder på Järva

Idag finns det problem med buskörning och olyckor med mopeder på Järvafältet. För att komma åt det kommer Svenska Bostäder att börja kontrollera vem som äger mopeder, motorcyklar och även fyrhjulingar som finns i cykelrum, källare och på andra platser i bostadsområdena på Järva. Alla ägarlösa eller övergivna mopeder och motorcyklar kommer att överlämnas till närpolisen för fortsatta undersökningar.

– Aktionen med kontrollerna görs nu i april och kommer att göras varje år, förklarar Ulf Malm, som leder Svenska Bostäders brottförebyggande insatser på Järva. I dagarna skickar vi ett brev till alla våra hyresgäster om inventeringen. Om de äger en moped eller motorcykel registrerar vi det. Uppgifterna används om vi hittar stulna eller övergivna mopeder och även som underlag för nästa kontroll.

Arbetet görs i samverkan med de kommunala brottsförebyggande råden i Järva, andra bostadsföretag samt närpolisen i Södra Järva och Kista. Med denna arbetsmodell förväntar sig närpolisen att bättre komma åt och förebygga MC- och mopedstölder i hela Järva.

Aktionen är en av flera brottsförebyggande insatser som Svenska Bostäder påbörjat inom ramen för sin stora satsning "Järvalyftet". Satsningen ska förbättra tryggheten och trivseln i bostadsområdena på Järva.

Åtgärderna baseras på de undersökningar som Svenska Bostäder gjorde tillsammans med stadsdelsförvaltningarna i Järvaområdet under 2006. Resultatet visade bland annat att mer än hälften av invånarna upplevde buskörning med mopeder som det tredje till fjärde största problemet i boendemiljön.

För ytterligare information, kontakta:

Ulf Malm, trygghetskonsult tel. 0708-44 44 59

Kaj Gustavsson, informatör tel. 076-123 74 53

Johnny Lindh, närpolischef, Närpolisområde Södra Järva, tel. 08-401 31 60

Ulf Pauli, närpolischef, Närpolisområde Kista, tel. 08-401 31 10

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 43 000 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 608 000 kvm i Stockholm.