Svenska Bostäder inleder samarbete i Husby

Svenska Bostäder inleder samarbete i Husby

Vid Svenska Bostäders styrelsemöte idag togs ett viktigt steg för att öka kraften och takten i förändringsarbetet på Järva. Svenska Bostäder, Peab, Skanska och HSB vill tillsammans utveckla Husby och har idag undertecknat en avsiktsförklaring om samarbete. - Att utveckla miljonprogramstadsdelarna runt Järva är en stor utmaning och vi kommer att lyckas bättre och nå resultat snabbare om vi samarbetar med andra kompetenta bostadsutvecklare, säger Göran Wendel, VD för Svenska Bostäder.

Preliminärt ska ett avtal som beskriver samarbetet närmare finnas färdigt till sommaren. Redan nu pekar bolagen på viktiga punkter som att utveckla dialogen med de boende, skapa lokala arbetstillfällen i olika byggprojekt och använda sig av moderna miljölösningar. - Tillsammans med Skanska och Peab tycker vi att det här är en stor utmaning och ett intressant omdaningsprojekt. Vår förhoppning är att vi tillsammans med såväl Svenska Bostäder som de boende i Husby ska få fram ett genomförbart förslag under nästa år, säger Håkan Falk, VD för HSB Bostad AB. Intentionen i avsiktsförklaringen är att parterna ska ha möjlighet att förvärva delar av området av Svenska Bostäder inför genomförandet.

För ytterligare information, kontakta: Göran Wendel VD Svenska Bostäder 08-508 370 10 Håkan Falk VD HSB Bostad 08-785 39 66