Svenska Bostäder prisas för trygghetsarbete

Svenska Bostäder prisas för trygghetsarbete

Bostadsbolaget Svenska Bostäder prisas för sitt systematiska trygghetsarbete i Järva. I går vann företaget den svenska uttagningen till European Crime Prevention Award. –Framgångsreceptet har varit att göra trygghetsarbetet till en naturlig del av vardags- förvaltningen. Priset är ett fint erkännande för det omfattande arbete som vi har bedrivit för att öka tryggheten för alla boende runt Järvafältet, säger Patrik Emanuelsson, vice VD och fastighetschef.

Mellan år 2006 och 2009 har tryggheten ökat väsentligt bland de boende i stadsdelarna i Järva: Akalla, Husby, Tensta och Rinkeby. – Utsattheten för brott minskade från 20 procent till 10 procent bland Svenska Bostäders hyresgäster. – Andelen som upplevde att brottsligheten var ett stort problem minskade från 63 till 54 procent. – Andelen som kände sig oroliga för att vistas i trapphuset minskade från 23 till 12 procent. – Från 2008 till 2010 steg trygghetsindex från 62 till 70. Systematiskt arbete Svenska Bostäder har arbetat systematiskt och metodiskt för att komma till rätta med otryggheten. Man har gjort omfattande trygghetsundersökningar bland de boende och använt Polisens brotts-platskartor i områdena i Järva. Det är det långsiktiga och systematiska arbetet med att förbättra tryggheten och områdets attraktivitet som har gett resultat, menar Patrik Emanuelsson. – Till stora delar har vi utgått från teorin om "Fixing broken windows". Teorin går ut på att ett trasigt fönster måste lagas snabbt, annars slås fler fönster sönder vilket gör att området verkar okontrollerat. Det i sin tur leder till fler brott och mer otrygghet. På samma sätt har vi jobbat med snabba åtgärder när det gäller t ex nedskräpning, skadegörelse och buskörning med mopeder Även Svenska Bostäders arbete med att minska bilbrotten i Järva har gett resultat. Bland annat har parkeringsreglerna skärpts. Andra åtgärder som bidragit till det positiva resultatet är mopedinven-teringar, värdeskåp i lägenheter och renovering av trapphus och källare. Liksom ett nära samarbetet med andra fastighetsägare, Brottsförebyggande rådet samt Alla Kvinnors Hus för att stötta våldsutsatta kvinnor och barn. Samma metod i alla bostadsområden Det systematiska trygghetsarbetet blir nu är naturlig del av förvaltningen i alla bostadsområden där Svenska Bostäder finns. Genom checklistor och regelbundna ronderingar kartlägger man källare, tvättstugor, trapphus och gårdar. Checklistorna ligger till grund för snabba åtgärder för att höja säkerheten och tryggheten. Läs mer om priset på www.bra.se och www.svenskabostader.se För ytterligare information: Patrik Emanuelsson, Vice VD och fastighetschef Svenska Bostäder 08-508 370 50

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är ett av landets största bostadsföretag med cirka 29 000 hyreslägenheter i Stockholm. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med knappt 3 800 lokaler i Stockholm.