Världsberömd trädgårdsmästare samarbetar med Svenska Bostäder i Skärholmen

Världsberömd trädgårdsmästare samarbetar med Svenska Bostäder i Skärholmen

Den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf besöker Stockholm och Svenska Bostäder den 26-27 februari. Anledningen är att Oudolf och Svenska Bostäder har inlett ett samarbete för att skapa en grönskande park mitt i ett bostadsområde i Skärholmen.
Piet Oudolf är hitlockad av Svenska Bostäders egen trädgärdsmästare Stefan Mattson som i sitt tidigare arbete som stadsträdgårdsmästare i Enköping gjorde staden berömd för sina vackra parker. Oudolf och Mattson har tillsammans anlagt den berömda "The Dream Park" i Enköping.

- Vi vill skapa ett gott boende för våra kunder och se vidare än enbart till lägenheten eller huset. Närmiljön är viktig om du ska trivas och känna dig trygg i ditt område och grönskan har otroligt stor betydelse för människors välbefinnande, säger Svenska Bostäders VD Göran Wendel.

Piet Oudolf är en av världens främsta trädgårdsdesigner. Han är bosatt i Nederländerna, men har utformat parker och trädgårdar runt om i världen bland annat vid 11- septembermonumentet i New York. Oudolf är framför allt känd för att ha förnyat trädgårdskonsten genom sina naturliga och kraftfulla perennrabatter. Piet Oudolf kommer att besöka Skärholmen på onsdag den 27 februari för att studera området där Svenska Bostäder planerar att anlägga en park. Området ligger mitt i ett bostadsområde med 3-våningshus från 1960-talet. – Vår satsning på grönska kan innebära fler parker i andra förorter, men framför allt vill vi göra om våra gårdar och utemiljöer till ställen där människor vill vara. Vi är glada över att få samarbeta med en så framstående trädgårdsdesigner, säger Svenska Bostäders VD Göran Wendel.

För ytterligare information, kontakta: Stefan Mattson Chefsträdgårdsmästare Svenska Bostäder Tfn 08-508 370 54

Fakta om Svenska Bostäder Svenska Bostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Svenska Bostäder är landets största bostadsföretag med cirka 43 000 hyreslägenheter i Stockholm. Var åttonde stockholmare bor hos Svenska Bostäder. Företaget är också en stor lokalhyresvärd med en sammanlagd yta av cirka 545 000 kvm i Stockholm.