Bidrag till Svenska Botaniska Föreningen

Report this content

Fördelningen av statsbidrag till landets friluftsorganisationer för år 2012 klar. Svenska Botaniska Föreningen får 160 000 kr i organisationsbidrag. Bidraget ska bland annat användas till arrangemangen De Vilda Blommornas Dag och Årets Växt, två aktiviteter riktade till allmänheten för att lära mer om vår fantastiska natur och dess rikedom.

De Vilda Blommornas Dag äger rum söndagen den 17 juni. Under samma dag arrangeras flera blomstervandringar även i Norge, Finland, Island och Danmark, inklusive Färöarna och Grönland. Cirka 200 vandringar äger rum runt om i Sverige.

Årets Växt 2012 är kattfoten, en välkänd och älskad blomma. Tyvärr minskar den i vårt land, ett öde som den delar med många andra ängsväxter. Vi söker nu allmänhetens hjälp för att ta reda på hur förändringarna ser ut över landet. Se vidare www.sbf.c.se/index.php?id=171.

Våra aktiviteter ökar intresset och kunskapen om våra vilda växter och om den biologiska mångfalden, samtidigt som deltagarna under trivsamma och hälsosamma former får vistas i naturen, säger Margareta Edqvist, ordförande Svenska Botaniska Föreningen.

– Bidragen är livsnödvändiga för den långsiktiga överlevnaden av friluftsorganisationerna. Det är med mycket knappa resurser som friluftsrörelsen lämnar ett starkt bidrag till folkhälsan och ökad miljömedvetenhet. I år ser vi att engagemanget för att öka barn och ungdomars intresse för natur och friluftsliv samt fysisk aktivitet är mycket stor, menar Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

För att få bidrag krävs att friluftsorganisationen värnar det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet. Främjar hälsa och goda möjligheter att utöva friluftsliv samt ett tryggt och säkert friluftsliv. Bidrar till att utveckla barns och ungdomars intresse för motion och friluftsliv, eller verkar för ökad kunskap om och hänsyn till natur- och kulturmiljön samt allemansrätten.

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag. Den totala summan är 27,8 miljoner kr, som i år fördelades med 19,4 miljoner kr i organisationsbidrag och 8,3 miljoner kr i projektbidrag till 25 organisationer. Barn och ungdomar, skogen, naturen, miljön och folkhälsan står i fokus i år. Totalt inkom 48 ansökningar med ett önskemål om finansiering på ca 48 miljoner kr. För att ta del av hela protokollet om fördelningen, besök www.svensktfriluftsliv.se/bidrag.

För ytterligare information
Margareta Edqvist, ordförande Svenska Botaniska Föreningen, 0380-106 29, margareta.edqvist@telia.com
www.sbf.c.se

Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47, ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se