DELÅRSRAPPORT januari - juni 1999

Report this content

DELÅRSRAPPORT januari - juni 1999 RESULTAT FÖRE SKATT 19,5 (25,2) Mkr. BESTÅNDSÖKNING MED 9%. KAPITALAVKASTNING 24,8 (30,1) Mkr. FÖRVÄRV AV UAP:s FÖRSÄKRINGSBESTÅND Det andra kvartalet 1999 har varit händelserikt för Svenska Brand. I juni meddelades att Svenska Brand förvärvar AXA Royal-Belge´s svenska verksamhet ( UAP i Sverige ). Affären omfattar UAP i Sveriges försäkringsbestånd om cirka 140 Mkr, personal om 27 anställda och en andel av en fastighet i centrala Stockholm. UAP i Sverige erbjuder sakförsäkringslösningar till företag och fastighetsägare samt personförsäkringar till utvalda grupper. Förvärvet beräknas slutföras under hösten under förutsättning att erforderliga myndighetstillstånd erhålles. Som en följd av förvärvet avser Svenska Brand att starta ett nytt livförsäkringsbolag för att ta hand om den del inom UAP i Sverige som räknas som livförsäkring. I juni tecknade Svenska Brand ett avtal med Livförsäkringsaktiebolaget Livia om förvärv av Svenska Brands fastighet i Gamla Stan i Stockholm för 58 mkr med tillträde den första november 1999. Svenska Brand kommer under oktober att flytta huvud-kontoret till en hyrd lokal på Sturegatan 38 i Stockholm. Under det andra kvartalet 1999 har den positiva försäljningsutvecklingen på direktförsäkringssidan för Svenska Brand fortsatt. I den pressade marknads- situationen som råder har bolaget genom sin nischstrategi ökat sitt försäkrings-bestånd på selekterade delar av marknaden. Försäkringsbeståndet har ökat med 9 % på direktförsäkringssidan sedan årsskiftet. Den geografiska breddning som påbörjades under 1998 med etablering av ett regionkontor i Göteborg har varit fram-gångsrik. Ytterligare geografisk breddning sker under hösten genom ett nytt region-kontor i Malmö. Tre personer är anställda och ytterligare anställningar planeras. Även om premieintäkten ökade visade skadeförsäkringsrörelsen ett negativt tekniskt resultat med -1,4 (0,8) Mkr. Detta beror dels på att den tillgodoräknade kapitalavkastningen i skadeförsäkrings-rörelsen blivit lägre än föregående år och dels på att skadekostnaderna har ökat. Det är vattenskador som har ökat och bolaget drabbades under vintern av den största enskilda vattenskadan någonsin med en beräknad skadeersättning före åter- försäkring på över 3 mkr. Svenska Brand har under sommaren anställt ytterligare personal för att förstärka bolagets satsning på skadeförebyggande arbete med prioritet på vattenskador. I den mottagna återförsäkringsaffären har bolaget varit fortsatt försiktigt i tecknandet av nya affärer. Den mottagna återför- säkringsaffären visade ett mindre överskott för perioden. Kapitalavkastningen i finansrörelsen för det första halvåret blev lägre än under motsvarande period föregående år, 24,8 Mkr jämfört med 30,1 Mkr. Under perioden har bolagets aktieportfölj utvecklats något sämre än jämförbart index. Försäljningen av fastigheten innebar en värdeökning med 7,5 Mkr jämfört med värderingen vid årsskiftet. Totalavkastningen i finansförvaltningen blev 9% (11%). Konsolideringskapitalet uppgick till 226 mkr per den 30/6 jämfört med 217 mkr per 31/12 1998. Konsolideringskapital per aktie uppgick till 181 kr. * Siffror inom parentes avser januari - juni 1998 Konsolideringsgraden uppgick till 477% per den 30/6 jämfört med 496% per 31/12 1998. Soliditeten uppgick till 49 % jämfört med 55% per 31/12 1998. De risker för bolaget som millennieskiftet innebär har analyserats, testats och åtgärdats under 1998 och första halvåret 1999. Bolaget står således väl rustat inför övergången till det nya årtusendet. Stockholm den 26 augusti 1999 Bo Engström, Verkställande Direktör Detta är Svenska Brand Svenska Brand är ett nischförsäkringsbolag för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar samt små och medelstora företag. Svenska Brand kännetecknas av personlig service, kompetens och ett engagemang för fastighetsägares och företagares möjligheter. Svenska Brand har koncession (tillstånd) att bedriva direktförsäkringsverksamhet i hela landet samt återförsäkringsverksamhet inom och utom landet. Bolagets aktier noteras hos Stockholms Börsinformation (SBI). Kommande rapporttillfällen : Delårsrapport per 990930 meddelas den 4/11 1999 Årsbokslut per 991231 meddelas den 25/2 2000 Delårsrapport per 000331 meddelas den 27/4 2000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990826BIT00740/bit0001.xls Tabeller http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990826BIT00740/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990826BIT00740/bit0003.pdf