Delårsrapport januari - mars 2001

Report this content

D E L Å R S R A P P O R T januari - mars 2001 * · SKADEFÖRSÄKRINGSRÖRELSENS TEKNISKA RESULTAT 5,2 (-4,4) Mkr · LIVFÖRSÄKRINGSRÖRELSENS TEKNISKA RESULTAT -4,4 Mkr · NEGATIV KAPITALAVKASTNING -29,1 (35,0) Mkr · RESULTATET FÖRE SKATT UPPGICK TILL -30,1 (23,4) Mkr · LÄNSFÖRSÄKRINGAR NY HUVUDÄGARE · Verksamheten Den stora resultatförsämringen, trots ett positivt försäkringstekniskt resultat, beror på kraftigt minskad kapitalavkastning. I koncernens resultat konsolideras livförsäkringsrörelsen från den 1 januari 2001. Bolaget har genom sin nischstrategi lyckats bibehålla sitt försäkringsbestånd på selekterade delar av marknaden. Omfattande risksanering av försäkringsbeståndet har genomförts under perioden innebärande att olönsamma kunder sägs upp. Fortsatt risksanering kommer att ske. Satsningen på skadeförebyggande verksamhet fortsätter liksom åtgärderna mot flerskadevållare. Vidare har premie- och självriskhöjningar genomförts på delar av beståndet. Försäkringsrörelsens tekniska resultat Skadeförsäkringsrörelsen för direktförsäkring visar ett positivt tekniskt resultat om 10,4 (-3,7) Mkr. Det är särskilt glädjande att den risksanering i kombination med premie- och självriskhöjning som skadeförsäkringsbolaget genomfört börjar ge resultat. Den mottagna återförsäkringsaffären har givit ett negativt tekniskt resultat om -5,3 (-0,8) Mkr. Verksamheten är under avveckling. Livförsäkringsrörelsen visar ett negativt tekniskt resultat om -4,4 Mkr. Fortsatt risksanering i kombination med premiehöjningar kommer att ske för att förbättra resultatet. Kapitalavkastning * Siffror inom parentes avser januari - mars 2000. Kapitalavkastningen i finansrörelsen sjönk och uppgick till -29,1 (35,0) Mkr. Försämringen beror på värdeminskning i aktieportföljen. Resultat Resultat före skatt uppgick till -30,1 (23,4) Mkr. Resultatet efter skatt blev -22,8 (16,7) Mkr. Konsolideringskapital och konsolideringsgrad Konsolideringskapitalet uppgick till 180,7 Mkr jämfört med 220,1 Mkr per den 31 december 2000. Konsolideringsgraden uppgick till 85% jämfört med 117% per den 31 december 2000. Soliditeten uppgick till 25 (36)%. Övrigt Länsförsäkringar Wasa Försäkringsaktiebolag (publ) offentliggjorde den 26 februari 2001 sitt beslut att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Svenska Brand att överlåta sina aktier till Länsförsäkringar Wasa mot en köpeskilling om 81 kronor kontant per aktie. Erbjudandet har accepterats av drygt 95% av kapital och röster och kommer att fullföljas. Länsförsäkringar Wasa kommer att begära tvångsinlösen på utestående aktier i Svenska Brand och kommer inom kort att begära avnotering av Svenska Brands aktie. Stockholm den 10 maj 2001 Bo Engström, Verkställande Direktör Detta är Svenska Brand Svenska Brand är ett nischförsäkringsbolag vars affärsidé är att tillgodose behovet av trygghet hos företagare, fastighetsägare och grupper av individer över hela landet. Svenska Brand kännetecknas av personlig service, kompetens och ett engagemang för företagares och fastighetsägares möjligheter. Svenska Brand har koncession (tillstånd) att bedriva direktförsäkringsverksamhet i hela landet samt återförsäkringsverksamhet inom och utom landet. Bolagets aktier noteras hos Nordic Growth Market (NGM). FÖRSÄKRINGSAKTIEBOLAGET SVENSKA BRAND (publ) Huvudkontor Stockholm: Sturegatan 38, 114 36 Stockholm Tele: 08-696 74 00 Fax: 08-696 74 84 Regionkontor Göteborg: Vasagatan 43B, 411 37 Göteborg Tele: 031-778 21 90 Fax: 031-778 21 99 Regionkontor Malmö: Engelbrektsgatan 15, 211 33 Malmö Tele: 040-665 56 40 Fax: 040-665 56 45 E-post: postbox@svenskabrand.se Hemsida: CC ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT01230/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT01230/bit0001.pdf Hela rapporten