• Svenska Brand/

Report this content

Med anledning av Länsförsäkringar Wasas bud på Svenska Brand vill bolaget lämna ytterligare information om bolagets ställning, vilken Länsförsäkringar Wasa fått ta del av och som till vissa delar ej tidigare offentliggjorts. Resultatanalys I bifogad resultatanalys visas skadeförsäkringsrörelsens resultat. I analysen ingår bl a premieintäkter, skadekostnaden för samtliga skadeår, driftskostnader, återförsäkringskostnader samt kapitalavkastning. · Sjuk och olycksfall* I sjuk och olycksfall ingår sjuk-, olycksfalls-, barn-, rese- och sjukavbrottsförsäkring. Premieinkomsten uppgår till 25,5 Mkr. Skadekostnaden för kända skador avseende skadeår 2000 uppgår till 11,8 Mkr. Kostnaden för okända skador för skadeår 2000 beräknas ej överstiga 8 Mkr. Risksanering har skett under året och kommer att fortsätta under innevarande år p g a att premienivån är otillfredsställande i förhållande till den risk bolaget påtar sig. · Hem och villa* I hem och villa ingår hem-, villa- och fritidshusförsäkring. Premieinkomsten uppgick till 8,7 Mkr för år 2000. Skadekostnaden för kända skador för skadeår 2000 uppgår till 6,3 Mkr. Kostnaden för okända skador för skadeår 2000 beräknas ej överstiga 4 Mkr. Premiehöjningar har genomförts på beståndet med i genomsnitt 15%. Även viss risksanering har skett i beståndet. Fortsatt risksanering och ytterligare premiehöjningar kommer att ske under innevarande år. · Företag och fastighet* I företag och fastighet ingår företags- och fastighetsförsäkring. Inom företagsförsäkring har bolaget ökat sitt bestånd. Den totala premieinkomsten uppgår till 91,2 Mkr. Skadekostnaden för kända skador avseende skadeår 2000 uppgår till 26,0 Mkr. Kostnaden för okända skador för skadeår 2000 beräknas ej överstiga 7,0 Mkr. För fastighetsförsäkring uppgår premieinkomsten till 86,2 Mkr för år 2000. Skadekostnaden för kända skador för skadeår 2000 uppgår till 70,8 Mkr. Kostnaden för okända skador för skadeår 2000 beräknas ej överstiga 10 Mkr. Omfattande risksanering av beståndet pågår där bolaget bl a säger upp s k flerskadevållare. Självrisken för den vanligaste skadeorsaken, vattenskador, har höjts med över 100%. Premiehöjningar har gjorts på delar av beståndet. Pågående risksanering av beståndet fortsätter under innevarande år. · Transport* I transport ingår transportförsäkring. Premieinkomsten uppgår till 4,5 Mkr. Skadekostnaden för kända skador för skadeår 2000 uppgår till 7,6 Mkr. Kostnaden för okända skador för skadeår 2000 beräknas ej överstiga 1 Mkr. Omfattande risksanering av beståndet har genomförts under året och fortsätter under innevarande år. · Övriga grenar* I övriga grenar ingår sjukvårdsförsäkring och båtförsäkring. Under år 2000 har bolaget haft stora framgångar i försäljningen av sjukvårdsförsäkring. Premieinkomsten för sjukvårdsförsäkring har under året dubblerats till 44,4 Mkr med god lönsamhet. Skadekostnaden för kända skador avseende skadeår 2000 uppgår till 8,5 Mkr. Kostnaden för okända skador för skadeår 2000 beräknas ej överstiga 2 Mkr. · Mottagen återförsäkring Bolaget har fattat beslut att ej teckna ytterligare mottagen återförsäkring efter bedömningen att nuvarande premienivå är otillfredsställande i relation till den risk bolaget påtar sig. Kvarvarande risker för tidigare tecknade försäkringar är reservsatta. Det är bolagets bedömning att reserverna i dagsläget är tillräckliga. * I kommentaren redovisad premieinkomst och skadekostnad ingår ej avgiven återförsäkring. Marknaden Fortsatta försäljningsframgångar för bolagets tre nischer, företags- fastighets- och sjukvårdsförsäkring, förväntas under innevarande år, framförallt i södra och västra Sverige. Sjukvårdsförsäkringen förväntas ha en betydande tillväxt med god lönsamhet i hela landet. Svenska Brand Livförsäkringsaktiebolag Bolaget, vars resultat inte konsolideras i Svenska Brand-koncernen förrän 2001-01-01 då bolaget blir ett vinstutdelande livförsäkringsbolag, redovisar en förlust på 7,7 (-1,9) Mkr för år 2000. Resultatförsämringen jämfört med föregående år beror på minskad kapitalavkastning. Eventuella frågor besvaras av VD Bo Engström på telefon 08-696 7439. Stockholm den 14 mars 2001 Styrelsen Detta är Svenska Brand Svenska Brand är ett nischförsäkringsbolag vars affärsidé är att tillgodose behovet av trygghet hos företagare, fastighetsägare och grupper av individer över hela landet. Svenska Brand kännetecknas av personlig service, kompetens och ett engagemang för fastighetsägares och företagares möjligheter. Svenska Brand har koncession (tillstånd) att bedriva direktförsäkringsverksamhet i hela landet samt återförsäkringsverksamhet inom och utom landet. Bolagets aktier noteras hos Nordic Growth Market, NGM. FÖRSÄKRINGSAKTIEBOLAGET SVENSKA BRAND (publ) Huvudkontor Stockholm: Sturegatan 38, 114 36 Stockholm Tele: 08-696 74 00 Fax: 08-696 74 52 Regionkontor Göteborg: Vasagatan 43B, 411 37 Göteborg Tele: 031-778 21 90 Fax: 031-778 21 99 Regionkontor Malmö: Engelbrektsgatan 15, 211 33 Malmö Tele: 040-665 56 40 Fax: 040-665 56 45 E-post: postbox@svenskabrand.se Hemsida: www.svenskabrand.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00370/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00370/bit0001.xls Resultatanalys