Bränder i bostäder kostar mer

Report this content

Bränder i bostäder kostar mer Svenska Brandförsvarsföreningens summering av 2003 års brandskadestatistik visar att kostnaderna för bostadsbränderna ökade med 150 miljoner till 1 300 miljoner kronor. Det är en ökning med 10 procent och visar på behovet av kraftfulla förebyggande åtgärder. Cirka 80 procent av alla brandskador och cirka 90 procent av alla dödsbränder inträffar i vår boendemiljö. Av 2003 års brandskador inträffade 31 500 i bostäder. Det är en minskning med 20 procent. - Trots att antalet bränder i bostäder minskat är kostnaderna högre. Det kan bero på att vi har mer hemelektronik och inredning som kostar pengar numera, säger Arne Kallstenius, statistikansvarig på Svenska Brandförsvarsföreningen. De totala brandskadekostnaderna inklusive avbrott uppgick till 3,2 miljarder kronor. De direkta brandskadorna stannade på 3,0 miljarder kronor, en minskning med 500 miljoner kronor. Avbrottsskadorna slutade på 200 miljoner kronor. Det är samma nivå som förra året. Totalt rapporterade försäkringsbolagen 40 000 brandskador under året jämfört med 48 000 för 2002 - en minskning med 20 procent. 8 500 brandskador inträffade i näringsliv och industri. De kostade 1 900 miljoner kronor. Det är en kraftig minskning med 650 miljoner jämfört med föregående år. 159 storskador (skador som kostat mer än 1,5 miljoner kronor) kostade 825 miljoner kronor. Det är en minskning med 50 miljoner kronor och en av de lägst redovisade siffrorna på över tio år. Detta trots att antalet sådana skador ökade med 30 procent. - Det beror i första hand på att vi drabbats av väsentligt antal färre storbränder än tidigare, säger Arne Kallstenius. Endast 13 bränder hade ett högre skadebelopp än 10 miljoner kronor varav den största brandskadan understeg 50 miljoner kronor. Det är mycket ovanligt. Årets 13 storbränder kostade tillsammans 300 miljoner kronor. Det är den lägsta siffran i modern tid. Tidigare har storbränderna kostat närmare 1 miljard kronor årligen. Cirka 10 000 stycken av årets samtliga brandskador utgörs av så kallade "åsk- och överspänningsskador" där brand i egentlig mening inte uppstår. Ökningen av dessa har skett snabbt och i takt med att vi har mer elektronik i våra hem och på våra arbetsplatser. Kostnaden för dessa skador understiger 200 miljoner kronor. 132 människor omkom i samband med 115 dödsbränder, en minskning med 5 stycken jämfört med år 2002. Fungerande brandvarnare saknades i mer än 75 procent av dödsbränderna. För mer information kontakta: Arne Kallstenius, statistikansvarig 08-588 475 17, 070-583 75 17 Malin Bengtsson, informationsansvarig 08-588 475 19, 070-374 75 19 Statistiken som baserar sig på siffror från Försäkringsförbundet finns på www.svbf.se från den 5 april. Svenska Brandförsvarsföreningen är en medlemsorganisation som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Genom information och utbildning hjälper vi människor, företag och organisationer att ta eget ansvar för sitt brandskydd. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/22/20040322BIT20700/wkr0006.pdf Pressmeddelande brandskadeåret 2003