Höjd moms på resor hårt slag mot miljön och glesbygden

Report this content

En höjning av momsen för kollektivtrafik med 16 procentenheter får allvarliga följder för såväl miljön som glesbygden. Höjningen skulle innebära en drastisk försämring av spelreglerna för kollektivtrafiken. Detta leder i sin tur till höjda priser, att fler svenskar tar bilen, att servicen framförallt i glesbygden försämras samt krav på mer subventioner till kollektivtrafiken från kommuner, landsting och stat.

Det här skriver Svenska Lokaltrafikföreningen, Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Buss & Samhälle, SWEREF (Sveriges Redareförening för mindre passagerarfartyg), SEKO, KFS och Transportgruppen i ett mycket kritiskt remissvar till den statliga Mervärdesskattesatsutredningen. I utredningen föreslås att dagens tre momssatser – 25, 12 och 6 procent – ska ersättas med en enhetlig momsnivå på 21,7 procent. För kollektivtrafiken innebär det en momshöjning med nästan 16 procentenheter från dagens 6 procent. - Det är oacceptabelt. Höjningen kommer att leda till höjda biljettpriser och neddragningar i trafiken och det är människor med låga inkomster, kvinnor, ungdomar, studenter och pensionärer som drabbas, säger Märta-Lena Schwaiger, VD på Svenska Lokaltrafikföreningen. Om utredningens förslag går igenom innebär det rejäla prishöjningar. Ett månadskort med Storstockholms Lokaltrafik höjs med omkring 90 kronor och priset på en tågresa från Stockholm till Göteborg tur och retur stiger med i snitt 200 kronor. Detta samtidigt som momssatsen sänks med 3 procentenheter på personbilar och fordonsbränsle. - Detta vore mycket negativt för miljön och trafikförsörjningen. Den positiva trenden för tågtrafiken skulle brytas. Prishöjningarna skulle försvaga trafikutbudet framför allt i glesbygden, säger Peder Wadman, VD på Tågoperatörerna. Momshöjningen kan även få trafiksäkerhetsmässiga följder. - En momshöjning skulle tvinga idrottsklubbarna att välja mindre trafiksäkra sätt att transportera sina ungdomar. Föreningar med flera lag förlorar nämligen tiotusentals kronor per år på förslaget, säger Jan-Erik Kjellberg, Förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund. De nio branschorganisationerna anser att momsen istället borde sänkas till noll procent då kollektivtrafiken så tydligt bidrar till att uppfylla en mängd samhällsmål. Det vore ett utmärkt sätt för regering och riksdag att genom en sänkning visa att de menar allvar med att kollektivtrafiken är samhällsnyttig, slås det fast i remissvaret. OBS! En bilaga med exempel på prishöjningar bifogas detta pressmeddelande För ytterligare information, kontakta: Märta-Lena Schwaiger, vd, Svenska Lokaltrafikföreningen, 070-528 08 70, Peder Wadman, vd, Tågoperatörerna, 070-602 14 46, Lennart Hamnered, ordf., Svenska Taxiförbundet, 070-557 45 50, Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör, Svenska Bussbranschens Riksförbund, 070-359 05 26, Lars Sandberg, projektledare, Buss & Samhälle, 070-648 55 99, Janne Rudén, förbundsordförande, SEKO, 070 – 523 53 75, Arne Welin, ordf. SWEREF, 070-755 14 57, Peter Jeppsson, vd, Transportgruppen, 0730-44 71 01, Erik Helleryd, vd, KFS, 070-320 09 51.