Vinnare utsedd i nationell bussdesigntävling

Report this content

Bussbranschens Riksförbund, BR, och Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF, delade idag ut priser till industridesignstudenter i Sverige som deltagit i tävlingen Buss 2010 Design Award 2006. Segrande förslag ”The Return of Nature”är utarbetat av Joakim Oscarsson, Konstfack, som får en segerpremie på 30 000 kronor. Prisutdelningen skedde på mässan Persontrafik i Stockholm.

– Förstapristagaren Joakim Oscarsson har med en djärv design utmanat tanken och lyft fram såväl komfortfrågor som miljötänkande, säger Mona Boström, vd på SLTF. Syftet med tävlingen är att få fram nya idéer på framtidens buss som möter det moderna samhällets krav och samtidigt förenar form, funktion och ekonomi.

En sakkunnig jury, under ledning av Lars Bull vd för Värmlandstrafiken AB, har bedömt tävlingsbidragen. Tre pristagare får dela på 60 000 kronor. Tävlingen har riktat sig till studenter i industridesign vid svenska högskolor.

Juryn har kunnat konstatera att det, med hänsyn till att tävlingen genomförts för första gången, både inkommit material som håller en hög nivå i fråga om presentationsteknik såväl som i fråga om designmässigt nytänkande.

2:a pris
Som andrapristagare har juryn utsett ännu ett förslag från Konstfack, utarbetat av Björn Torhall, Martin Ranvinge och Clod Alfaro som med en hög grad av verklighetsanpassning i förslaget ”Irios – Kollektivtrafik för alla” har kombinerat kluriga detaljer, med god komfort, jämnhet och helhetslösningar.

3:e pris
Tredjeplatsen intas av förslaget ”Auris - ett stående inslag” som med ett kreativt nytänkande inom säkerhet och komfort för stående passagerare, har skapat förutsättningar för ett genomslag i produktion. Förslaget har utarbetats inom Ingenjörshögskolan i Jönköping av Carina Pettersson, Carl-Johan Skredsvik, Pernilla Wetter, Sassan Yaghoub, Maria Mattsson och Mikael Sahlberg.

Bildmaterial finns www.persontrafik.se