Blockaden mot SSAB flyttas fram

Blockaden mot SSAB flyttas fram Sent på torsdagskvällen stod det klart att det tyska företaget Thyssen garanterar att betala ut de löner som det slovakiska företaget Termostav eventuellt inte klarar av att betala till de cirka 200 slovakiska murare som just nu arbetar på koksugnen på SSAB i Luleå. Det blev resultatet av torsdagens förhandlingar mellan Svenska Byggnadsarbetareförbundet, SSAB och tyska Thyssen. - Med anledning Thyssens agerande har vi beslutat oss för att visa vår goda vilja och skjuta på blockaden till tisdag klockan 10.00 då vi ska träffas igen. Det sker sedan arbetsgivarna visat sig beredda att åtgärda de katastrofala missförhållandena med slavlöner och usel arbetsmiljö som uppdagats under senare tid. Det säger Byggnads förbundsordförande Hans Tilly i en kommentar till torsdagskvällens uppgörelse mellan Thyssen och Byggnads förhandlare vid SSABs koksverk i Luleå. - Metalls beslut idag om att vidta sympatiåtgärder visar också vikten och styrkan i att flera fackförbund agerar tillsammans, tillägger han. - Men utan SSAB hade det inte varit möjligt att träffa den här överenskommelsen och skjuta på blockaden, förklarar Byggnads förhandlare Willy Hulthén som var på plats och förhandlade tillsammans med Gösta Norberg, ombudsman på Luleåavdelningen. För eventuella frågor, ring Hans Tilly på 070 - 552 67 40 eller Willy Hulthén på 070 - 699 40 55. Monica Swärd Pressekreterare 08 - 728 48 38 070 - 528 49 58 monica.sward@byggnads.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT01310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT01310/wkr0002.pdf