Byggbranschens arbetslöshet 16 % - återinför ROT-avdraget!

Byggbranschens arbetslöshet 16 % - återinför ROT-avdraget! AMS statistik över arbetslöshet och varsel i januari visar som befarat på att massarbetslöshet råder i byggbranschen. I december var arbetslösheten i branschen 15,8 % och nu visar januarisiffrorna en ytterligare ökning till 16,0 %. År 2003 ökade antalet varsel med 38 procent. I december -03 och januari -04 var varslen 83 respektive 35 % högre än motsvarande tid året före. Det är en mycket alarmerande utvecklingstrend och visar att det handlar om en varaktig hög arbetslöshet i byggbranschen. [REMOVED GRAPHICS] Arbetslöshet i Byggbranschen 2002 2003 2004 januari 10,4 % 11,9% 16,0% december 12,1% 15,8% ?? Byggbranschens samtliga parter, såväl fack som arbetsgivarorganisationer, har uppvaktat bostadsminister Lars-Erik Lövdén den 20 november om den alarmerande utvecklingen och bett regeringen återinföra ROT-avdraget. ROT-systemet gav bostadsägare möjlighet till skattereduktion vid renovering. -ROT-avdraget infördes som en konjunkturregulator och avvecklades när byggbranschen bedömdes ha kommit ur sin konjunktursvacka 1999. Nu har situationen dramatiskt förändrats och vi har fritt fall i sysselsättningen på många håll i landet. Därför bör regeringen snabbt återinföra ROT-avdraget. Vi har väntat på besked sedan november. Nu vill vi veta vad regeringen tänker göra. Det säger Hans Tilly, förbundsordförande på Byggnads och Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier i ett gemensamt uttalande. Byggbranschens gemensamma rapport och förslag till ROT-avdrag kan läsas på www.maleri.se under "Aktuellt just nu" AMS varselstatistik kan läsas på www.ams.se under "Fakta om varsel" För mer information kontakta: Hans Tilly, ordförande, Svenska Byggnadsarbetareförbundet, 08-728 48 00, 070-552 67 40 Lars-Åke Lundin, ordförande, Svenska Målareförbundet, 08-587 274 00 Stig Larsson, ordförande, Svenska Elektrikerförbundet, 08-412 82 82 Bo Antoni, VD, Sveriges Byggindustrier, 08-698 58 00 Hans Enström, VD, Elektriska Installatörsorganisationen, 08-762 75 00 Roine Kristianson, VD, VVS Installatörerna, 08-762 75 00 Nils Jakobsson, VD, Maskinentreprenörerna, 08-762 70 65 Per Sjöhult, VD, Glasbranschföreningen, 08-453 90 70 Robert Kiejstut, VD, Plåtslageriernas Riksförbund, 08-763 75 85 Arne Jacobsson, VD, Målaremästarna, 08-453 90 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/10/20040210BIT00720/wkr0001.doc Hela releasen http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/10/20040210BIT00720/wkr0002.pdf Hela releasen