Byggnads presenterar slutrapport om kartläggningen av utländsk arbetskraft i Skåne · Problemen med förmedlings- och bulvanföretag som förmedlar utländsk arbetskraft är mer utbrett än vad vi tidigare trodde. · Dessa företag beräknas omsätta cirka 1.2 miljarder kronor per år, bara i Skåne. · Seriösa aktörer och företag som Götenehus, Eksjöhus och TeamBoro, som tillverkar villor, och matvarukedjan Lidl har använt sig av illegal arbetskraft. · Risken är stor att verksamheten sprids till hela den svenska byggmarknaden. · Risken är även överhängande att den organiserade brottsligheten får fäste i byggbranschen och därmed utgör ett hot mot en sund konkurrens. Det är några av de slutsatser som görs i den rapport som nu avslutar projektet "Kartläggning av förekomsten av utländsk arbetskraft i Skåne" som har pågått sedan början av augusti förra året. Målet med projektet har varit att all arbetskraft i Sverige, oavsett bakgrund, ska ha ett fullgott socialt skydd och avtalsenliga löner. Under de sex månader som projektet har pågått har totalt 408 olika arbetsplatser besökts i Skåne. Av dessa har 140 arbetsplatser helt eller delvis varit bemannade av illegal arbetskraft. - Om detta är representativt för Skånes alla byggarbetsplatser, vilket mycket tyder på, så är var tredje helt eller delvis bemannad av illegal arbetskraft. På de arbetsplatser som vi har besökt har vi träffat 382 utländska medborgare som arbetar med F-skattsedel eller helt illegalt, berättar Ingemar Kvistenberg och Jonas Sjöberg som har arbetat med projektet. - Att anlita t ex polska entreprenörer, som bemanningsföretagen förser med F-skattsedlar, är ingenting annat än ett sätt att kringgå svensk lagstiftning, social lagstiftning och Byggnads kollektivavtal, tillägger de. Jonas Sjöberg och Ingemar Kvistenberg bedömer att värdet på arbetet på de arbetsplatser som de har besökt och upptäckt illegal arbetskraft på uppgår till 86 miljoner kronor, om det hade upphandlats enligt praxis på den svenska byggmarkanden. - Vi tror dock att vi bara upptäckt toppen av ett isberg, så troligtvis är mörkertalet stort, förklarar de och passar samtidigt på att varna för konsekvenserna: - De här problemen berör inte bara byggbranschen utan är, i förlängningen, ett hot mot hela den svenska arbetsmarknaden och välfärden. Många av de småföretag som vi träffat uttrycker också en stor oro för framtiden, om inte Byggnads, tillsammans med politikerna, lyckas få dessa utländska företagare att konkurrera på lika villkor. Byggnads avdelningar i Skåne har också, under projektets gång, samarbetat med Migrationsverket, Skatteverket, Utlänningspolisen och Arbetsmiljöverket. Vad föreslår projektet då för åtgärder för att komma tillrätta med problemen? - Att Skatteverkets föreslagna entreprenadavdrag införs. - Att Skatteverket får rätt att göra oannonserade besök på företag och arbetsplatser. - Att Skatteverkets anvisningar för näringsverksamhet efterlevs och följs upp mycket hårdare. - Att myndigheterna stramar upp kontrollen och uppföljningen av dem som har F-skattsedel. - Att det ska införas högre straffavgifter för dem som använder svart arbetskraft. - Att det införs krav på auktorisation för att få driva uthyrnings- och bemanningsföretag. För eventuella frågor, ring Ingemar Kvistenberg på 070 - 514 17 13 eller Jonas Sjöberg på 070 - 274 60 12. Monica Swärd Pressekreterare 08 - 728 48 38 070 - 528 49 58 monica.sward@byggnads.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/09/20040206BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/09/20040206BIT00730/wkr0002.pdf