Byggnads varslar slovakiska Termostav om blockad

Byggnads varslar slovakiska Termostav om blockad I dag varslade Byggnads slovakiska Termostav, som bygger om koksverket på SSAB i Luleå, om blockad. I april 2003 tecknade Byggnads avtal för omkring 190 ugnsmurare med företaget. Avtalet innebar en lägsta lön på 137 kronor per timme plus tillägg för semester, övertid och obekväm arbetstid. Nu misstänker Byggnads i Luleå att Termostav har slutit ett så kallat skuggavtal med murarna om löner på mellan åtta och 18 kronor i timmen. - Blockaden träder i kraft den 3 oktober, säger Gösta Nordberg, ombudsman på Byggnads avdelning 23 i Luleå. Dessförinnan vill vi att Termostav visar kvitton eller andra bevis på att de har betalat ut avtalsenliga löner. De kan också välja att retroaktivt betala ut de riktiga lönerna för att undvika att renoveringen av koksverket stoppas nästa fredag. Om uppgifterna om ett skuggavtal stämmer är Termostav skyldiga ugnsarbetarna över tre miljoner kronor. Byggnads kommer också att kontakta Metall för att begära sympatiåtgärder. För eventuella frågor, ring Gösta Nordberg, mobiltel 070 - 689 40 82 eller ombudsman Willy Hulthén, mobiltel 070 - 699 40 55 Malin Engstedt Vik pressekreterare 08 - 728 48 38 070 - 528 33 22 malin.engstedt@byggnads.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/26/20030926BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/26/20030926BIT00240/wkr0002.pdf