Kommunal, Byggnads och Målarna höjer beredskapen inför utvidgningen

Kommunal, Byggnads och Målarna höjer beredskapen inför utvidgningen På senare tid har problemen med illegal arbetskraftsinvandring och utländsk arbetskraft uppmärksammats på flera håll i landet, inte minst i Luleå där ett 100-tal slovakiska ugnsmurare arbetade för svältlöner och i Skåne där bemanningsföretagen varit aktiva i många år. Från fackligt håll anser vi att det på sikt bidrar till att försämra villkoren för dem som arbetar i de olika branscherna samtidigt som en rad oseriösa arbetsgivare lyckas överleva på detta sätt. Det handlar också om arbete som annars hade genererat skatteintäkter men som nu inte gör det. Detta undergräver välfärdspolitiken. Nästa år ändras förutsättningarna när EU utvidgas. Då riskerar problemet med att arbetare från de nya EU-länderna utnyttjas av hänsynslösa företagare att växa till ohanterliga proportioner. Från Kommunals, Byggnads och Målarnas sida vill vi därför visa vad olika aktörer bör göra för att lösa dessa problem och missförhållanden. Därför bjuder vi in till en presskonferens onsdagen den 19 november, klockan 16.00, i sal 3 på Folkets Hus i Malmö. Då deltar även de tre förbundsordförandena; Ylva Thörn, Kommunal, Hans Tilly, Byggnads och Lars-Åke Lundin, Målarna. För eventuella frågor, ring Kommunals pressekreterare Karl-Ola Nilsson på 070 - 630 80 04 eller Byggnads pressekreterare Monica Swärd på 070 - 528 49 58. Välkomna! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00890/wkr0002.pdf