Sveriges Byggindustrier gick på pumpen igen

Sveriges Byggindustrier gick på pumpen igen Arbetsdomstolen har idag avslagit Sveriges Byggindustriers, Helpmans och ExpanderaMeras, talan om olovliga stridsåtgärder och kollektivavtalsbrott. Det innebär att AD delar Byggnads och Byggettans uppfattning om att facket inte behandlat de aktuella bemanningsföretagen felaktigt. - Det gläder mig att paragraf 38 i Medbestämmandelagen även gäller Sveriges Byggindustrier, BI, och deras medlemsföretag, säger Byggnads avtalssekreterare Gunnar Ericson i en kommentar. Det var i början av november förra året som BI och de båda bemanningsföretagen stämde Svenska Byggnadsarbetareförbundet och dess avdelning i Stockholm, Byggetttan, för olovliga stridsåtgärder och kollektivavtalsbrott. De ansåg bland annat att vi förhalat de lagenliga förhandlingar som ska föregå inhyrning av arbetskraft. - Vi har hela tiden ansett att den uthyrningsverksamhet som det var fråga om inte omfattades av bygg- och anläggningsavtalen. Vi ansåg också att de som skulle hyras in på arbetsplatsen skulle ha samma lön som de övriga på arbetsplatsen, förklarar Gunnar Ericson. Arbetsdomstolen har nu interimistiskt prövat BIs och bemanningsföretagens ståndpunkt genom beslut nr 6/04, Mål nr A 237/03, som meddelades idag klockan 14.00. För eventuella frågor, ring Gunnar Ericson på 070 - 520 79 46. Monica Swärd Pressekreterare 08 - 728 48 38 070 - 528 49 58 monica.sward@byggnads.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/28/20040128BIT00580/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/28/20040128BIT00580/wkr0002.pdf