4 000 plåtslagare får arbetstidsförkortning

4 000 plåtslagare får arbetstidsförkortning På onsdagskvällen den 14 april fick 4 000 plåtslagare, som är medlemmar i Svenska Byggnadsarbetareförbundet, ett nytt treårigt kollektivavtal. Därmed är det bara två avtalsområden som kvarstår innan Byggnads samtliga avtal är i hamn. - Det bästa med den här uppgörelsen är att vi får en dags arbetstidsförkortning under det tredje året men så var det också den frågan som satt längst inne, säger Byggnads ombudsman Kurt Kraenzmer som varit ansvarig för plåtförhandlingarna. Avtalet är värt 7,3 procent och innehåller även en höjning av semesterersättningen från 12,72 till 12,8 procent. De lägsta lönerna samt utgående lön höjs med 2.25 kronor i timmen under det första året. Under det andra året höjs lägsta lön och utgående lön med 2.50 kronor i timmen och under det tredje året är höjningarna också 2.50 kronor i timmen. De tre nya avtal som träffades på onsdagskvällen var byggplåtsavtalet, ventilationsavtalet och plåtbearbetningsavtalet. Samtliga tre avtal berör cirka 4 000 plåtslagare. - Jag är nöjd och det känns skönt att vi fick igenom arbetstidsförkortningen, säger Kurt Kraenzmer vidare i en kommentar till de träffade avtalen. Nu återstår bara kylavtalet, där förhandlingar pågår med VVS-Installatörerna, och det så kallade Preemavtalet, som är ett hängavtal. Tillsammans berör dessa två avtal cirka 1 000 av Byggnads medlemmar. För eventuella frågor, ring Kurt Kraenzmer på 070 - 5107405. Svenska Byggnadsarbetareförbundet är LO:s femte största medlemsförbund med cirka 130 000 medlemmar. Byggnads organiserar 32 olika yrkesgrupper, däribland betongarbetare, kranförare, murare, plåtslagare, träarbetare och VVS-montörer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se