Beslutsprocessen om ROT-avdraget en parodi!

Beslutsprocessen om ROT-avdraget en parodi! Först idag lämnade regeringen förslag till lag om införande av ROT-avdrag till riksdagen. Redan i vårbudgeten, som presenterades den 15 april kom beskedet att ROT-avdraget skulle införas och gälla fr o m samma dag,d v s den 15 april 2004 t o m den 30 juni 2005. Med regeringens och riksdagens hantering av frågan blir det nu omöjligt att få ett riksdagsbeslut i frågan före riksdagens sommaruppehåll. Det innebär att beslutet tidigast kan komma att tas i oktober eller början av november. - Det känns som en märklig hantering av frågan, säger Hans Tilly, ordförande i Byggnads. - Här föreslår man införande av ett ROT-avdrag för en från början mycket kort period och sen gör man perioden näst intill obefintlig genom att hantera beslutsprocessen på det här sättet. Gällandeperioden är från början föreslagen till 14 ½ månad. Om beslutet tas i november kan företagen marknadsföra systemet ungefär från årsskiftet, vilket innebär att det får en reell giltighetsperiod om sex månader. För det kan väl inte vara så att regeringen tänker lämna garantier för beslutets innehåll redan idag? - Vi jobbade gemensamt för att åstadkomma ett återinförande av ROT-avdraget och anser att det enda rimliga är att redan nu förlänga perioden och höja maxbeloppen. Ska systemet få det önskade genomslaget - att sänka arbetslösheten i byggbranschen och slå mot svartjobben - måste en förlängning ske till förslagsvis mars 2007, anser undertecknarna av det här pressmeddelandet. För mer information kontakta: Hans Tilly, ordförande, Svenska Byggnadsarbetareförbundet, 08-728 48 00, 070-552 67 40 Lars-Åke Lundin, ordförande, Svenska Målareförbundet, 08-587 274 00 Stig Larsson, ordförande, Svenska Elektrikerförbundet, 08-412 82 82 Bo Antoni, VD, Sveriges Byggindustrier, 08-698 58 00 Hans Enström, VD, Elektriska Installatörsorganisationen, 08-762 75 00 Roine Kristianson, VD, VVS Installatörerna, 08-762 75 00 Nils Jakobsson, VD, Maskinentreprenörerna, 08-762 70 65 Per Sjöhult, VD, Glasbranschföreningen , 08-453 90 70 Robert Kiejstut, VD, Plåtslageriernas Riksförbund, 08-763 75 85 Arne Jacobsson, VD, Målaremästarna, 08-453 90 00 Information om ROT-avdraget finns på www.maleri.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/28/20040528BIT20700/wkr0006.pdf