Byggnads om beslutet om övergångsregler:- Nu måste regeringen agera snabbt!

Byggnads om beslutet om övergångsregler: - Nu måste regeringen agera snabbt! - Den 1:a Maj hälsar vi våra bröder och systrar i de nya medlemsländerna välkomna till Sverige för att arbeta. Från Byggnads sida ska vi göra allt vi kan för att ni ska få arbeta under lika villkor som svenska byggnadsarbetare, när det gäller såväl lön som andra arbetsvillkor. Det säger Svenska Byggnadsarbetareförbundets ordförande Hans Tilly med anledning av riksdagens beslut på onsdagseftermiddagen om att säga nej till så kallade övergångsregler under en övergångsperiod av två år som regeringen tidigare föreslagit. - Nu är det oerhört viktigt att regeringen snabbt återkommer till riksdagen med ett förslag om möjligheter att bevaka att kollektivavtal följs även på arbetsplatser med oorganiserade arbetstagare, tillägger han. Byggnads har aldrig varit någon anhängare av övergångsregler så länge det fanns möjlighet att få ordning och reda på arbetsmarknaden ändå. - Men när vi insåg att LOs krav inte skulle hinna infrias innan utvidgningen tyckte vi att det var lika bra att införa övergångsregler för att få bukt med de problem som vi redan har och som vi befarat ska förvärras efter den 1 maj, förklarar Hans Tilly. De problem som han syftar på är huruvida uppdragsgivare inom bland annat byggnads- och anläggningsbranschen ska få ansvar för att betala uppdragstagares skatter och sociala avgifter. Den frågan bereds just nu inom Finansdepartementet och en departementspromemoria är att vänta under sommaren. - Den andra frågan handlar om att inventera de problem som finns med bemanningsföretag och en auktorisation av dessa. Arbetet i den arbetsgrupp som tidigare tillsatts av Näringsdepartementet måste därför återupptas, säger Hans Tilly. Den tredje och sista frågan handlar om att kontrollen av F-skattsedlar måste förbättras. Det anser även majoriteten i socialförsäkringsutskottet som bland annat skriver följande i sitt betänkande: - Det är också angeläget att ett arbete inleds med att förtydliga och klargöra begreppen arbetstagare och uppdragstagare. Byggnads anser också att det är viktigt att värna om de små företagen. Risken finns annars att de slås ut av osund konkurrens om de följer de lagar och avtal som finns på den svenska arbetsmarknaden. - Slutligen kan jag bara konstatera att Byggnads var den enda organisation som nämndes vid flera tillfällen under den nästan fyra timmar långa debatten. Oavsett om det var ris eller ros så har vi i alla fall varit aktiva i den debatt som föregick riksdagsbeslutet, konstaterar Hans Tilly till sist. För eventuella frågor, ring Hans Tilly på 070 - 552 67 40. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se