Byggnads om BI-utspel:Vem kan man lita på?

Byggnads om BI-utspel: Vem kan man lita på? I morgonens Ekosändning sa Sveriges Byggindustriers chefsjurist Åke Rådberg exakt så här: I "- Vad är det för lönenivåer som kan komma ifråga? Jo, det är kollektivavtalslöner, där finns det olika varianter. Det finns bland annat en lägsta lönenivå på 109 kronor. Kör den då. Ingen kan påstå att det är lönedumpning. Facket har själva gått med på lönenivån. De dumpar inga löner. Men varför prövar ingen det? Jag menar att här har vi ett område där byggföretagen borde vara mycket djärvare än man är. Jag får intrycket av att alla sitter och väntar för att få besked från Byggnads vad man får göra respektive inte får hela tiden. Men; go out and do it!" Ett uttalande som naturligtvis fick många inom Byggnads att sätta morgonkaffet i vrångstrupen. Inte minst förbundsordföranden själv, Hans Tilly. - Det är ett högst förvånande uttalande som BIs chefsjurist gör i den här frågan. I synnerhet som hans chef, Bo Antoni, tidigare talat om mindre konfrontation och mer samarbete. Det här är inte heller de signaler vi fått när vi nu, tillsammans med arbetsgivarna, ska tillsätta ett antal arbetsgrupper som ska handla om byggbranschens framtid, säger han och fortsätter: - Det är mycket upprörande att konkurrensen ska handla om löner i stället för kompetens, effektivitet och kvalité. För eventuella frågor, ring Hans Tilly på 070 - 552 67 40. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se