Bo Kaspers Orkester gästar jazzscenen

Bo Kaspers Orkester gästar jazzscenen Vad har Titiyo, Stephen Simmonds, Bo Kaspers, Louise Hoffsten och Daniel Zangger-Borch gemensamt? Jo, alla uppträder på i juli i ett något oväntat sammanhang, nämligen Stockholm Jazz Festival på Skeppsholmen i Stockholm 16-21 juli. Bo Kaspers Orkester - i en Special Edition - gästar Skeppsholmen söndagen den 21 juli. Bo Kaspers är ett av Sveriges populäraste band och drar utsålda hus var man än uppträder. Det här blir första gången bandet står på en svensk jazzscen och man förstärker med trumpetaren Peter Asplund, klaviaturspelaren Jesper Nordenström och saxofonisten Per "Texas" Johansson, tre välkända namn i jazzkretsar. Titiyo och Stephen Simmonds är två av Blacknuss All Stars gäster fredagen den 19 juli. Fler gästartister är att vänta från detta svenska soulband. Louise Hoffsten förknippar vi med blues men på Jazzfestivalen fredag den 20 juli gästar hon och gitarristen Lars Englund World Music Group under ledning av Ale Möller. Här blir det garanterat gränsöverskridande musik från världens alla hörn. Gränsöverskridande kan man nog utan risk även kalla nästa överraskande möte. Daniel Zangger-Borch är ju före detta sångare i hårdrockgruppen Alien. Söndag den 21 juli, festivalens avslutningsdag, uppträder han tillsammans med en nestor i svenskt musikliv., 82-årige Charlie Norman. Uppbackade av ett härligt storband. Jazzfestivalen avslutas också med ett svenskt bluesfyrverkeri av högsta klass. Sveriges hetaste hammondorgel tillhör Pierre Swärd och han har samlat svensk blueselit till en spelning som går under namnet Blues Extension. Sven Zetterberg och Claes Yngström är två namn som redan är klara. Fler "tunga" artister är att vänta. Jazzfestivalen gästas också av stora utländska stjärnor som Angie Stone, Chaka Khan, Mothers Finest, Woody Herman Orchestra, Steps Ahead, Blind Boys of Alabama, Stacey Kent, Claudia Acuna, Kurt Rosenwinkel, Richard Bona och Victor Bailey. För mer info om artister, datum, biljetter och övrigt, se www.stockholmjazz.com Stockholm Jazz Festival sker i samarbete med Svenska Dagbladet, Radisson SAS, Jazz Stage, Spendrups och en rad samarbetspartners. Festivalen äger rum på Skeppsholmen i Stockholm den 16-21 juli. Förköp av biljetter på Biljett Direkt 077-170 70 70 (biljetter kan hämtas hos alla ATG-ombud i landet), Sverigehuset / Kungsträdgården, Stockholm, Box Office / Norrmalmstorg, Stockholm. Övrig biljettförsäljning i Stockholm på Skivspåret Svala & Söderlund, Konserthuset, Stockholm, NK Musik & Nöje (plan 4), Hamngatan, Stockholm. För mediafrågor, vänligen kontakta Christina Glaeser, christina.glaeser@stockholmjazz.com eller på telefon 0739-47 98 51. För övrig information, kontakta Stockholm Jazz Festival, tel 08-556 145 64, eller via e-mail: info@stockholmjazz.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00290/wkr0002.pdf